Szemet növesztettek a teste végébe

Amerikai kutatók ebihalakon tesztelték, hogyan lehet plusz testrészt növeszteni a sejtkommunikáció megváltoztatásával.

Fotó: Michael Levin

A Tufts University School of Arts and Sciences laboratóriumában bebizonyították, hogy bele tud avatkozni az ember a sejtek természetes bioelektromos kommunikációjába, és ezáltal egy új típusú szervet hozhatnak létre a gerinces szervezetben.

A tudósok a hát és a farok területén manipulálták a sejtek membrán feszültségét Xenopus ebihalakban, amikor azt tapasztalták egy ebihalnak a teste hátulsó végében is szeme nőtt.

Alapfeltevésük az volt, hogy minden biológiai szervezetben van egy speciális membránfeszültség, mely a szervkialakulást beindítja. Elég ezt a feszültséget létrehozni, és akkor a test olyan területein is megkezdődhet a szervnövekedés, ahol eddig soha nem gondolták volna.

Korábban Dany S. Adams szintén a Tufts biológusa kimutatta, hogy az ebihalak egészséges arcának kialakulásához bioelektromos jelek szükségesek, mellyel a szervezetben meghatározódik egy-egy sejt saját feladata.

A mostani kísérletsorozatban több negatív hiperpolarizált sejtklasztert azonosítottak a békaembriókban. Ahhoz, hogy a hátsó területeket is hasonló tulajdonságúvá tegyék az embriók hátsó felének sejtjeibe mRNS kódolású ioncsatornákat fecskendeztek, melyeknek feladata az volt, hogy a sejtek membránjain belül a jelátvitelnek megfelelő “kapukat” alakítsanak ki.

Michael Levin vezető kutató és csapata a meglepő eredmények után további próbákat hajtanak végre. A kutatást az agyterületek, gerincvelő és végtagok szokatlan helyen való növesztésével folytatják.

Az elsőre hihetetlennek hangzó felfedezésnek egyébként a regeneratív orvoslásban, főleg a szervnövesztés és szervátültetés területén vehetik nagy hasznát. Persze ma még furcsa belegondolni, de lehet, hogy a jövőben a kísérletet embereken is elvégzik.