Érdemes a hétvégén szupernóvát nézni

Egyre fényesebben látszik az augusztusban a Szélkerék-galaxisban felfedezett haldokló csillag.

Angol csillagászok előrejelzései alapján amatőr csillagászok egy kisebb távcsővel is felfedezhetik a Szélkerék-galaxisban a robbanása által felfényesedett haláltusáját vívó csillagot.

A szupernóva a Nagy Medve csillagképben a Messier 101 nevű objektumban, azaz a Szélkerék-galaxisban látható. 24 fényévnyire található a Földtől, fénye mégis szeptember 9. és 12. között olyan fényes lesz, hogy a felfedezésekor még 17,2 magnitúdó fényerejű objektum láthatósága a hétvégére közel 10 magnitúdóra emelkedhet.

A 10 magnitúdó azt jelenti, hogy lekörözi a legfényesebb kvazárok láthatóságát. Szabad szemmel az ember nagyjából 6 magnitúdóig lát el, ezért szükséges távcsővel megkeresni a Nagy Medve fejénél (az M101 jelnél) az eredetileg SN2011fe katalógusjelű PTF 11kly névre átcímkézett objektumot.

.Az Oxfordi Egyetem asztrofizikusa Dr. Mark Sullivan szerint – aki a The Telegraph napilapban nyilatkozott a csillagrobbanásról – nem érdemes elszalasztani a szupernóva megtekintését, mivel lehet, hogy nem pillanthatunk meg soha többé életünk során hasonlót.

A SN2011fe robbanása a legközelebbi szupernóva, ami 1987 óta kialakult, és a leglátványosabb haldokló csillag, amit 1954 óta látni lehetett a Földről.