Megvan a Candida gyenge pontja

A kórházi betegekre fenyegetést jelentő sarjadzógomba: a Candida albicans gyenge pontjára bukkantak rá brit kutatók.

Az amerikai tudományos akadémia folyóiratában, a PNAS-ben hétfőn közzétett tanulmány szerint a gomba megtámadható egy gyenge pontján, az úgynevezett Als tapadó fehérjén keresztül.

A Candida albicans gyakran fordul elő embereknél, általában a hüvelyben vagy a szájban okoz gombás fertőzést. A legyengült immunrendszerű emberek, például a kórházban ápoltak, szervátültetettek, HIV-fertőzöttek számára azonban veszélyesebb lehet a gomba.

A C. albicans felel minden negyedik kórházban szerzett fertőzésért, gyakran a testbe ültetett katéterek, protézisek felületén jut be a gomba a szervezetbe. Súlyos eseteknél a megfertőződött emberek mintegy fele meghal.

Ernesto Cota kutatásvezető, az Imperial College London munkatársa csoportjával a C. albicans gombának az emberi sejtekhez való tapadását segítő fehérjéinek szerkezetét vizsgálta nagyfelbontású készülékekkel.

Reményeik szerint a fehérjék szerkezetének és a tapadás folyamatának megismerése segítheti, hogy olyan anyagokat találjanak a későbbiekben, amelyek megakadályozzák a gomba fertőzéséhez alapvetően szükséges lépést.

EZERARCÚ BETEGSÉG

A gombák túlzott elterjedése több tünetet okozhat egyszerre vagy külön-külön, s gyakran egyéb más szervi betegség tünetei mögé elbújva.

Ezerarcú betegségről van szó, emellett más betegségek tüneteit is súlyosbítja. Természetesen a tünetek fő okozója a gombák által kibocsátott méreganyag. (forrás: Wikipedia)