Felfedezték a világegyetem legnagyobb víztárolóját

24.hu

2011. 07. 24. 20:01

Amerikai csillagászok két csoportja a világegyetem legnagyobb és legtávolabbra lévő víztárolóját fedezték fel.

A víz, amelynek nagysága 140 billiószor több, mint a Föld óceánjaiban lévő összes víz, egy kvazárt vesz körül több mint 12 milliárd fényévnyire bolygónktól.

“A kvazár körüli környezet páratlan, abban az értelemben, hogy az állítja elő ezt a hatalmas tömegű vizet. Ez újabb bizonyítéka annak, hogy a víz mindenütt elterjedt szerte a világegyetemben” – mondta Matt Bradford, a NASA pasadenai Jet Propulsion laboratóriumának tudósa.

Bradford csoportja az egyik, amelyik felfedezte ezt a páratlan jelenséget, és most az Astrophysical Journal Letters-ben publikálta felfedezését.

A kvazár csillagszerű (azaz kvázisztelláris) rádióforrás. A kvazárok általában nagy vöröseltolódású, távoli galaxisok aktív magjai, amelyek az ősrobbanás után 2-3 milliárd évvel voltak a leggyakoribbak. Energiakibocsátásuk erősen változik, általában körülbelül tízezerszerese a Tejútrendszerének, és főként nagyenergiájú sugárzásból áll. Az aktivitást egy óriási tömegű központi fekete lyuk hozza létre, amelybe környezetéből anyag áramlik.

Mindkét csillagászcsoport az APM 08279+5255 nevű kvazárt vizsgálta, amelynek fekete lyuka 20 milliárdszor nagyobb, mint a Nap és annyi energiát termel, mint ezer billió Nap.

BEVERLY HILLS, CA - OCTOBER 09: Contributing editor at Vanity Fair, Monica Lewinsky speaks onstage at Day 1 of the Vanity Fair New Establishment Summit 2018 at The Wallis Annenberg Center for the Performing Arts on October 9, 2018 in Beverly Hills, California.   Matt Winkelmeyer/Getty Images/AFP