Lehetséges az egyirányú hangszigetelő

Képzelj el egy szobát, melyben egy zenekar játszik. A szomszédok nem hallják a zenét, de a zenekar hallgatózhat, miről csevegnek a falon túl.

Két olasz fizikus Guilio Casati és Stefano Lepri Firenzében a nemlineáris és komplex fizikai rendszerek kutatói elméletben leírták annak az anyagnak a felépítését, amely végre megoldaná a hangos hobbit kedvelők vágyát, hogy ne hallja senki kívülről, mit csinálnak.

A hangnémító fal hasonlóan működne, mint a rendőrségi egyirányú tükrök, amelynek az egyik oldalán látható, hogy mi történik a szobában, a másik oldalán pedig visszatükröződik a fény.

A különleges hangszigetelő alapja az aszimetrikus akusztika – azaz a hanghullámok terjedése – nem lineáris rendszerben. A hanghullámok a különleges rétegeken csak az egyik oldalon tudnának áthatolni, a másik – nem lineáris – oldalán, belépnének ugyan az anyagba, de váratlan módon elkanyarodnának.

Az olasz fizikusok elméletüket a Physical Review Letters folyóiratban tették közzé. Tanulmányukban matematikailag bizonyítják, hogy egy nap metaanyagokból gyártható lesz a koncertszervezők és a zenekarok álma, a különleges egyirányú “hangfogó”.

Riport az egyirányú hangnémító falról (Discovery News)