Fehér törpe körül keringhet az Új Föld

Egy új tanulmány azt állítja, a Földhöz hasonló, lakható bolygókat a fehér törpéknek nevezett csillagok körül lehetne a legkönnyebben azonosítani.

A fehér törpe állapot a csillagfejlődés jól behatárolható, végső stádiuma. A fehér törpecsillagok a Nap tizedével, századával fénylenek és térfogatuk csak akkora, mint a Földé. Gyakran planetáris köd veszi őket körül.

A kutatók ezért állítják, hogy könnyebben találhatnak körülöttük keringő Föld-szerű, lakható bolygókat, mivel lakhatósági zónájuk sokkal közelebb kerül hozzájuk, mint a Napunkhoz.

A csillaghoz közelebbi bolygókat az exobolygók felfedezőinek könnyebb meglátnia. Annyira, hogy a csillagához egy ilyen közel keringő földméretű bolygó nyoma még akár egy 1 méter átmérőjű földi teleszkópokkal is felfedezhető, ha olyan szerencsések, hogy észreveszik a csillag előtt elhaladó bolygót. A Földhöz legközelebbi fehér törpe a Sirius B, melynek távolsága 8,5 fényév.

Egy washingtoni csillagász, Eric Agol azt javasolja érdemes a Földhöz legközelebbi 20 ezer fehér törpét megvizsgálni. Számításai szerint egy jelöltről 1 méteres teleszkópot használva 32 óra alatt eldönthető, hogy van-e kellő közelségben keringő Földhöz hasonló bolygója.

A munka egy jól megszervezett távcsőhálózattal lenne elvégezhető, vagy a speciális nagyobb teleszkópok összehangolásával.

Lakható bolygót fehér törpe körül keressünk? (MCSE)