Antidepresszáns őssejtek

Emberi őssejtekkel végzett kísérleteik közben brit kutatók rájöttek, miként segítik az antidepresszánsok az új agysejtek kialakulását.

A felfedezés hozzásegíthet ahhoz, hogy majdan hatékonyabb gyógyszereket állítsanak elő a depresszió kezelésére.

A londoni King’s College kutatói úgy találták, hogy az antidepresszáns szerek a stresszre adott válaszban kulcsszerepet játszó fehérjét – az úgynevezett glükokortikoid receptort – szabályozzák. Az őssejtes vizsgálatban kipróbált valamennyi típusú antidepresszáns ezektől a receptoroktól függve segítette az új sejtek létrehozását.

“Az, hogy a glükokortikoid receptorokat az új agysejtek képzésében kulcsszereplőként azonosítottuk, lehetővé teszi, hogy ezt az új őssejtrendszert a pszichiátriai betegségek laboratóriumi modellezésére használjuk fel, új vegyületeket teszteljünk és sokkal hatékonyabb, célzott antidepresszáns gyógyszereket fejlesszünk ki” – mondta Christoph Anacker kutatásvezető.

Az Egészségügyi Világszervezet becslése szerint a depresszió mintegy 121 millió embert érint világszerte, a rászorulóknak csak nagyjából egynegyede fér hozzá hatékony kezeléshez.

A kezelésről szóló tanulmány (Molecular Psychiatry)