Baktériumból fogkrém?

24.hu

2011. 04. 04. 08:08

Olyan baktériumot találtak, ami jó a fogszuvasodás ellen.

Az ember szája hemzseg a baktériumoktól. Több mint hétszáz faj él a meleg, nedves körülmények között is. Beleértve a Streptococcus mutans-t is, mely az egyik fő összetevője a lepedéknek. A fogpiszkot ugyanis ezek baktériumok alkotják, rátapasztódnak a fogakra vékony biofilmet képeznek felületükön. Az S. mutans cukrot eszik, s savakat termel, mely a zománcot támadva fogszuvasodást okoz.

Egy új japán kutatás véget vetne ennek az élősködésnek. Egy 2009-ben felfedezett baktériumfajjal az S. salvariussal szerintük kordában lehet tartani a lepedéket.

Egy hátulütője lenne a baktériumalapú “fogkrémnek”, hogy az S. salvarius érzékeny a megnövekedett cukorkoncentrációra, a baktérium ilyenkor elveszti azon képességét, mellyel küzdeni tud a lepedék ellen. Az enzimtartó csomagolás is komoly feltörést okoz, így egy darabig még hiányolhatjuk a drogériák polcairól a “Bacterial” feliratú fogvédőket.

Tudj meg még többet a fogra jó baktériumról! (Science)

Hajléktalanok mutatták meg féltett vagyonukat

Budapest, 2017. április 17.
Kulka János színművész egy jelenetben Ujj Mészáros Károly rendező X. című skandináv típusú krimije forgatásán Budapesten 2017. április 13-án. A Magyar Nemzeti Filmalap 489 millió forinttal támogatja a thrillert, amely várhatóan 2018 első felében kerül majd a mozikba.
MTI Fotó: Kallos Bea