Földi baktériumok földönkívüli burokban

Administrator

2011. 03. 08. 13:08

Baktériumoknak tűnnek, de valószínűleg földiek. Egyelőre ez a tudományos közélet álláspontja a déli-sarki meteorokkal kapcsolatban.

A heves vitát kiváltó, múlt hét pénteken nyilvánosságra hozott cikk szerint a NASA egyik kutatója a Déli-sarkvidékről származó meteoritokban vélte fölfedezni a Földön kívüli élet nyomait.

Richard Hoover felfedezéséről képeket is közölt, amelyek szinte vírusként terjedtek az interneten.

Az amerikai űrkutatási hivatal vezető tudósai viszont visszautasítják a cikkben közölt állításokat, mondván a vizsgálati módszerek és az így kapott eredmények is megtévesztők.

Biológusok véleménye szerint a baktériumok vájta üregek még nem jelentik azt, hogy azok idegen eredetű mikrobák lenyomatai lennének. Az internetes publikációban Hoover kizártnak tartotta, hogy az általa vizsgált kőzetminták szennyezettek lennének.

A MINTÁKKAL VAN A BAJ

A NASA szakemberei azonban rámutattak arra, hogy még a földi élővilágtól hermetikusan elzárt Holdról származó kőzetminták is szennyeződtek a földi mikroorganizmusokkal, így az igencsak rossz körülmények között tárolt évszázados meteoritokkal is hasonló történhetett.

Hoover egy 1806-ban és 1864-ben Franciaországban, illetve 1938-ban Tanzániában talált meteoritot vizsgált. Az ezek felületéről ötven évvel ezelőtt és most készült felvételek is változásokat mutatnak, azaz nem kizárt, hogy az újonnan fölfedezett felszíni sérülések is a földi tárolás során keletkeztek.

A szakemberek azonban még így is óvatosak, és a publikáció szakszerűségének megkérdőjelezésén kívül még senki sem merte egyértelműen kijelenteni, hogy valótlanok a szerző állításai.

A tudományos élet azt az álláspontot képviseli, hogy minden hibalehetőséget ki kell zárni, mielőtt bárki a szakma nevében ilyen jelentős bejelentést tenne. Úgy tűnik ebben az esetben is csak annyi történt, hogy valaki állított valamit, amit aztán a hozzáértők rendre meg is cáfoltak.

Ennek ellenére nem zárható ki az a lehetőség, hogy az élet nem csupán földi eredetű, és akár az élet kialakulásában is szerepet játszhattak a meteoritok. Március 10-ig kétszáz szakértő, ötezer tudós közreműködésével bírálja felül Dr. Hoover meteoritokról szóló tanulmányát.

A 9 meteoritról szóló cikk (Journal of Cosmology)
Cáfolják a földönkívüli meteoritok létezését (Hír24)

Vote YES near Vote NO posters seen in Dublin's city center advocating repeal and calling for retention of the Eighth Amendment of the Irish Constitution - a referendum fixed for May 25th.
On Thursday, May 10, 2018, in Dublin, Ireland. (Photo by Artur Widak/NurPhoto)