Új szupernóvát találtak magyar csillagászok

24.hu

2011. 02. 15. 11:34

A PISTA program szakemberei ismét egy távoli szupernóvát azonosítottak.

A Piszkéstetői Csillagvizsgáló PISTA PIszkéstető Supernova and Trojan Asteroid – programjának elsődleges célja a távoli kisbolygók felfedezése.

A csillagászokat azonban a Naprendszeren kívüli események sem hagyják hidegen. Így azonosították idén október 30-án az SN 2010jk jelű szupernóvát, majd idén január 30-án ismét felfényesedést észleltek a Halak csillagkép egyik távoli spirálgalaxisában.

A magyar csillagászoknak hosszadalmas munkába telt, amíg sikerült hivatalosan elismertetni az új csillagrobbanást. A kutatók a texasi csillagászokkal vették fel a kapcsolatot, de az USA-ban dúló hóvihar egészen február 6-ig húzta az új magyar szupernóva bizonyítását. A jelenséget SN 2011ab-nek keresztelték el.

SZUPERNÓVA

A szupernóva a Napnál nagyobb tömegű csillag végső, nagy robbanása, mely során a csillag fénye – körülbelül egy éven keresztül – egy átlagos galaxiséval vetekszik.

Neve az égbolton új – „Nova” latinul „új” – csillagként való feltűnéséhez kapcsolódik, régebben hívták vendégcsillagnak is. A „szuper” a kevésbé fényes nóváktól való megkülönböztetésre szolgál, melyek más okból fényesednek ki.

Az új szupernóva felfedezésének “kalandjai” (MCSE)