Génmutációtól képződik a veserák

A veserák leggyakoribb formájában szenvedő páciensek harmadánál találtak azonos génmutációt brit kutatók.

A veserákkal összefüggésbe hozható második legfontosabb gén a DNS-molekula sejtekben történő “összecsomagolásában” játszik szerepet.

A veserákot nehéz felfedezni, az érintettek körülbelül felénél ugyanis nincsenek tünetek. Nagy-Britanniában 2008-ban mintegy 4 ezer ember halt meg ebben a daganatos betegségben.

A veserák a férfiak körében a hetedik, a nőknél a kilencedik leggyakrabban előforduló ráktípus. Az esetek ötven százalékánál a páciens öt éven belül meghal.

A veserákkal kapcsolatba hozható legfontosabb gén a VHL jelű tumorszupresszor gén, ez tíz érintett páciensből nyolcnál mutálódott változatban van jelen. A brit Wellcome Trust Sanger Intézetének kutatói most a PBRM1 jelű génre bukkantak, amely a veserákos esetek harmadánál jelen volt.

A kutatásról bővebben – angolul (Nature)