Karamboloznak az univerzumok?

24.hu

2010. 12. 14. 08:28

Hatalmas kozmikus ütközés nyoma lenne a mikrohullámú háttérsugárzásban mért különös gyűrű?

Nemrégiben az oxfordi Roger Penrose ciklikus univerzum-elmélete keltette fel a tudományos világ érdeklődését a mikrohullámú háttérsugárzáson látható körgyűrűk iránt.

A kutatók azt állítják, hogy a kozmikus háttérsugárzásban keletkezett nyom azt bizonyítaná, hogy létezhetnek más univerzumok is a miénken kívül.

A londoni University College kutatóinak modellje szerint, a mi univerzumunk része egy nagyobb és egyre bővülő multiverzumnak.

A multiverzumban a mi világegyetemünk egyfajta kozmikus buborékban bújik meg. A multiverzumban léteznek más univerzumok is, mely világegyetemek fizikája teljesen eltérhet a miénktől.

Ha ez az elmélet helyes, akkor ebből az következne, hogy a világegyetemek ütközhetnek egymással, és így történhetett ez a múltban is, és ennek a nyoma maradt őrződött meg az ősrobbanáskor, így mutatható ki az a mikrohullámú háttérsugárzásban egy körgyűrű formájában.

A kutatók megkezdik a további kozmikus zúzódások feltérképezését, választ keresve arra a kérdésre, valóban ki kell-e tágítani elméletben létezés határait.

Hamarosan az Európai Űrügynökéség Planck missziója részletesebb képet nyújt majd a mikrohullámú háttérsugárzásról. Az új adatok feldolgozása után talán bebizonyosodhat, hogy valóban több univerzum létezésének nyomait találták-e meg.

VILÁGEGYETEM TÖBBESSZÁMBAN

A világegyetem – latinosan univerzum – csillagászati fogalom, minden létező összességét jelenti. Jelenlegi ismereteink szerint a világegyetem kora nagyjából 13,6 milliárd év, átmérője pedig legalább 93 milliárd fényév. A világegyetemben becslések szerint 100-800 milliárd galaxis található.

Az úgynevezett multiverzum elméletek szerint több különálló világegyetem létezik, az ilyen elméletekben a „világegyetem” szó tehát nem minden létező összességét jelenti.

Cikk az új multiverzum elméletről– angolul (Popular Science)

Tanulmány az univerzumok ütközéséről és a mikrohullámú háttérsugárzás vizsgálatáról (Arxiv)

(FILES)(COMBO) This combination of file pictures created on May 10, 2018 shows US President Donald Trump during a rally at Total Sports Park in Washington, Michigan on April 28, 2018, and a photo released from North Korea's official Korean Central News Agency (KCNA) on April 21, 2018 of North Korean leader Kim Jong-Un delivering a speech while attending the Third Plenary Meeting of the Seventh Central Committee of the Workers' Party of Korea in Pyongyang.

US President Donald Trump told North Korean leader Kim Jong-Un on May 24, 2018, in letter that the Singapore summit will not take place. / AFP PHOTO / AFP PHOTO AND KCNA VIA KNS / Mandel Ngan AND - /  - South Korea OUT / REPUBLIC OF KOREA OUT   ---EDITORS NOTE--- RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO/KCNA VIA KNS" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS