Az egér, aminek két apja van

Őssejtkezeléssel a jövőben két férfinak is lehetne gyermeke?

Ha ezek az azonos nemű párok egerek, ez már nem álom többé. A Texasi Egyetemen az MD Anderson rákkutató központban sikerült többgenerációs technikával ötvözni két hím egér genetikai állományát, és így létrehozni a kívánt utódot.

A tudósok őssejtkezeléssel először spontán módon elvesztették egy normál utód XY kromoszómapárjának Y párját, így XO-ás kromoszómájú lett volna az utód. Az emberben ilyenkor monoszómia alakul ki, mely az úgynevezett Turner-szindróma oka.

A kromoszómák “páratlanítása” után nőstény egér béranyákba juttatták a monoszómiás embriót. Amikor az egéranya megszülte az utódot, az XO vagy XX kromoszómával jött világra.

Első esetben monoszómiás lett, második esetben kiméra. A kimérák petesejtjeit ezek után a másik normál hím párral pároztatták, és az eredmény az elméletileg két apa gyermeke lett, amely örökölte az első apa X kromoszómáját és a második apa Y kromoszómáját.

MI AZ A KIMÉRA?

A kiméra fogalma a biológiában genetikai mozaikra utal, ezek közül is azokra az élőlényekre, akik kettőnél több ivarsejtből jöttek létre.

Az egerek esetében mesterséges egynemű, nőstény kimérákat hoztak létre, ahol az embrióba máshonnan származó sejtek befecskendezésével juttatnak eltérő genetikai információt, és hordozták az első hím egér genetikai tulajdonságait.

A NŐKRE MÉG ÍGY IS SZÜKSÉG LESZ

A csapat az eredményekhez hozzáfűzte: az emlősök szaporodásának új módjára jöttek rá, mellyel össze lehet kapcsolni két férfi genetikai tulajdonságait anélkül, hogy abban egyetlen nőnek is genetikai szerepe jutna.

A tudósok szeretnék a jövőben megoldani, hogy a kimérák eltűnhessenek a folyamatból, s így két férfi örökítőanyagából megszülethessen az első kétapás élő ember.

A Popular Science újságírója úgy kommentálta a felfedezést: a nőknek nincs mért aggódni, béranyaként így is szükség lenne rájuk, legalábbis addig, amíg ki nem fejlesztenék a robotikus anyaméhet.

Cikk a felfedezésről (Popular Science)