Ami tartósítja a fájdalmat

Egérkísérletekben egy olyan agyi enzimre bukkantak kanadai és dél-koreai kutatók, amely tartósítja az idegsérülések utáni fájdalomérzetet.

A Science tudományos magazin pénteki számában ismertetett tanulmány szerzői azt remélik, hogy eredményüket a krónikus fájdalommal élő emberek kezelésére szolgáló új típusú gyógyszerek kidolgozására is használhatják.

A kutatás során az enzim blokkolásával sikerült csillapítani a kísérleti állatok fájdalmát. Mint Min Zhuo kutatásvezető, a Torontói Egyetem munkatársa közölte, az eredmények hozzásegítik a tudósokat a krónikus fájdalom hátterében álló agyi mechanizmusok alapjainak megértéséhez.

Bár igen sok hatásos fájdalomcsillapító áll már rendelkezésre, a krónikus fájdalmak, például a végstádiumú daganatos betegek kezelése még nem kielégítő.

A kutatók a proteinkináz M-zeta jelű enzim emelkedett szintjét állapították meg a sérült egerek egy adott agyterületén. Ahhoz, hogy igazolni lehessen az enzim funkcióját, létrehoztak egy génmódosított egérmodellt, amelyben az enzim termelődéséért felelős gént hatástalanították.

Kiderült, hogy ezek a “génkiütött” egerek – melyeknél hiányzott az enzim – kevesebb krónikus fájdalmat tapasztaltak idegsérülés után, sőt olyanok is voltak köztük, amelyek egyáltalán nem jeleztek fájdalmi reakciókat.

A szakemberek remélik, hogy munkájuk segíti új, hatékonyabb fájdalomcsillapítók kifejlesztését, amelyek az igen nehezen kezelhető neuropátiás fájdalmakat is enyhítik majd.