Magyar fizikusok mérték az eddigi leggyorsabb tömegcsökkenést

24.hu

2010. 10. 27. 08:44

Magyar kutatók aranyionokat ütköztettek, amikor azonosították a tömegmódosulást.

A HVG információi szerint a kutatók a részecskék “fogyókúráját figyelték” meg kísérleteik során, amikor a RHIC gyorsítóban arany-arany nehézionokat ütköztettek. Körülbelül tíz a mínusz huszonkettediken másodperc alatt az egyik szokatlanul nehéz részecske idomulni kezdett “ikertestvéréhez”, és tömege mintegy felére csökkent. A világon eddig ez volt a leggyorsabb tömegcsökkenés, amit laboratóriumi körülmények között mértek.

A kutatásról szóló tanulmány hétfőn jelent meg online a Physical Review Lettersben, az Amerikai Fizikai Társulat – és talán a világ – vezető fizikai folyóiratában.

Az eredményeket Csörgő Tamás, Sziklai János és Vértesi Róbert mérte, az MTA Részecske és Magfizikai Kutatóintézetének munkatársai hozták nyilvánosságra.

Az eredmény akár az elemi részecskék közötti szimmetriát vizsgáló tudományág, a királis dinamika megújulásához is hozzájárulhat.

Részecsketömeg-csökkenés megfigyelése a RHIC gyorsítónál – a megsértett szimmetria helyreáll (MTA)

Fizikai szenzáció: magyarok regisztrálták a leggyorsabb tömegcsökkenést (HVG.hu)

Budapest, 2016. március 2.
Palich Etelka, a Miniszterelnökség területi közigazgatás irányításáért felelős helyettes államtitkára beszédet mond a fogyatékossággal élő felsőoktatási hallgatók közigazgatási ösztöndíjprogramja őszi szemeszterének záró-, illetve tavaszi szemeszterének nyitórendezvényén és oklevélátadóján a Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal Csekonics-termében 2016. március 2-án.
MTI Fotó: Balogh Zoltán