Nincs meg a lakható exobolygó

Mérési hiba lenne a nemrég felfedezett lakható exobolygó?

Új adatok alapján bizonytalanná vált a nemrég bejelentett Gliese 581g jelű – potenciálisan lakható – exobolygó létezése. A felfedezők szerint a Földhöz eddig leginkább hasonlító, talán az élet hordozására is alkalmas planéta nyomait nem találták meg Steven Vogton kívül más csillagászok.

Francesco Pepe (ESO) a Nemzetközi Csillagászati Unió találkozóján közölte, hogy a HARPS detektor további adatainak elemzése alapján nem sikerült megerősíteni a Gliese 581g létezését.

Pepe és kollégái a HARPS 180 mérési adatát elemezték, amelyek 6,5 éves időtartamot fedtek le. Az ő adatfeldolgozó módszerük is sikerrel azonosította a b, c, d és e jelű planétát a Gliese 581 körül – ellenben nem akadtak a g, sőt a szintén nemrég bejelentett f jelű bolygó nyomára.

Kutatásaik alapján a megfigyelt adatsorban a g jelű bolygónak tulajdonított, periodikusan jelentkező jelet véletlen ingadozás is okozhatta. A kutatók csak néhány százalék esélyt adnak arra, hogy az ingadozást valódi planéta hozta létre.