Tudomány

Repülő csészealjakat tesztelnek Angliában

Administrator

2010. 08. 25. 10:02

Megkezdték a hónap elején a GFS 02 típusú, alakjáról repülő csészealjnak is nevezett, személyzet nélküli szerkezet kipróbálását az angliai Petersborough-ban.
Korábban a témában:

A Geoffreys Flying Saucer Project Ltd. tájékoztatója szerint. A csészealj repülésének elve, a Coanda-effektus a harmincas évek óta ismert, ám azt repülőrobot hajtására csak az évtized közepe óta alkalmazzák ismét

A GFS 02 elődje, a kisebb GFS 01 is repülő csészealjra, pontosabban repülő lámpaernyőre emlékeztet. Felújítója Geoffrey Hatton légpárnásjármű-konstruktőr, készítője és berepülő pilótája, Jean Naudin pedig már sok alkalommal, több percen át, teremben és a szabadban egyaránt “műrepült” vele.

COANDA-EFFEKTUS

Repülésük elvére – tehát arra, hogy a felgyorsított levegő áramlása szinte tapad az alatta lévő felülethez – a román, de Franciaországban híressé vált Henri Coanda az 1930-as években jött rá, és Aerodyna Lenticularis néven szabadalmaztatta.

Lényege, hogy a légáramlás követi az ívelt felületet – például egy kupoláét -, haladtában felgyorsul, és ritkább lesz a felület alatt maradónál. A kettő közötti légnyomás-különbség pedig felemeli a könnyű szerkezeteket.

Más tervezők hasonló, Coanda-effektusos szerkezeteit megelőzve az 1,8 kg össztömegű GFS 01 eddig a legsikeresebb repülő tárgy, olyannyira, hogy az amerikai hadsereg is érdeklődik utána:

Az egy méter átmérőjű, könnyű kupolája tetején forog a levegőt felülről beszívó, majd a kupolára szétfúvó, 34 centiméter átmérőjű, soklapátos centrifugális ventilátor, amelyet egy 0,8 kilowattos, kis akkuról táplált villanymotor forgat. Távvezérlése rádión, hétcsatornás, ötérzékelős szervójával történik. A Forma-1-es autókon is használt minikamera szerelhető rá. A rádiós távvezérléssel mozgatható kormánylapokat “szoknyájának” a peremére szerelték.

A GPS 02, hasonló elven működik, mint az alábbi videón látható repülő szerkezet:

ASBÓTH OSZKÁR KÍSÉLETEI

Repülőszerkezetnek az alája erősített síklapok mozgatásával történő kormányzását először 1929-ben Asbóth Oszkár (1891-1960), a nálunk a helikopter feltalálójaként számon tartott konstruktőr próbálta ki a két koaxiális (közös tengelyen, egymás felett egymással szembe forgó) propellerrel repülő AH helikopteren – sajnos a propellerek által kavart levegőben sikertelenül, akárcsak később az amerikaiak.

AJÁNLOTT LINK:

GFS projekt

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Fotó:24.hu/Karancsi Rudolf
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.