Megtalálták a HIV-vírus ellenszerét?

Administrator

2010. 07. 09. 15:47

Két olyan hatékony antitestet fedeztek fel amerikai kutatók, amelyek a HIV-vírus ismert törzseinek 90 százalékát képes semlegesíteni laboratóriumi körülmények között.

A kutatást ismertető tanulmány a Science pénteki számában látott napvilágot.

Az Egyesült Államok egészségügyi kutatási központjának (National Institutes of Health/NIH) tudósai felfedezték: a VRCO1 és a VRCO2 antitestek képesek megakadályozni, hogy a HIV-törzsek többsége megfertőzze az emberi sejteket. A felfedezés áttörést jelenthet a HIV-vakcina megalkotása, valamint egyéb betegségek gyógyítását szolgáló antitest terápia kifejlesztése szempontjából.

A kutatóknak azt is sikerült megfejteniük, hogy miként működnek ezek a fehérjék. Az NIH virológusai rájöttek, hogy a VRCO1 és a VRCO2 antitestek természetes úton is termelődnek a HIV-pozitív személyek vérében.

A felfedezést az NIH szakemberei által kifejlesztett új molekuláris eszköz tette lehetővé, amely a HIV-vírus elleni antitesteket termelő specifikus sejtekre épül. Az eszköz nem más, mint a HIV-vírus módosított fehérjéje. Az átalakított protein csupán azokra az antitestekre reagál, amelyek specifikusan a sejt azon pontjához kötődnek, ahol a vírus is megtapad, hogy megfertőzze a sejtet.

“E rendkívül széles spektrumú semlegesítő hatással bíró antitestek felfedezése, valamint hatásmechanizmusuk megismerése felgyorsítja a HIV-fertőzést megelőző vakcina kidolgozását” – hangsúlyozta Anthony Fauci, az NIH-hez tartozó Nemzeti Allergológiai és Járványtani Intézet (NIAID) igazgatója.

Hozzátette, hogy az új antitestek keresésére szolgáló eljárást más fertőző betegségek elleni oltóanyagok kifejlesztésénél is alkalmazható.

“Olyan molekuláris eszközt alkottunk, amellyel sikerült megtalálnunk a HIV-vírus külső borításának sebezhető pontját, ez viszont elvezetett minket az antitestekhez, amelyek az adott ponthoz kapcsolódnak, megakadályozva a kórokozót, hogy megfertőzze a sejteket” – magyarázta Gary Nabel, a vizsgálat egyik vezetője.

Budapest, 2016. március 2.
Palich Etelka, a Miniszterelnökség területi közigazgatás irányításáért felelős helyettes államtitkára beszédet mond a fogyatékossággal élő felsőoktatási hallgatók közigazgatási ösztöndíjprogramja őszi szemeszterének záró-, illetve tavaszi szemeszterének nyitórendezvényén és oklevélátadóján a Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal Csekonics-termében 2016. március 2-án.
MTI Fotó: Balogh Zoltán