Még több “kísérteties” fényrészecske

A fény Albert Einstein által "kísérteties távoli hatásként" leírt tulajdonságát kutató izraeli tudósoknak sikerült öt foton kvantumállapotát összekapcsolniuk.

A Weizmann Intézet fizikusai a Science tudományos magazin pénteken megjelent számában tették közzé tanulmányukat az egyidejűleg két stabil kvantumállapotban létező fotonok előállításáról.

A kvantumteleportálásnak nevezett jelenséget például szupergyors kvantumszámítógépek készítésére lehet majd használni, igen gyors adatátvitel és feltörhetetlen titkosítás érhető el segítségével.

Jaron Silberger kutatásvezető a Reuters brit hírügynökségnek adott interjújában elmondta, hogy jelenleg még komoly akadály van az összekapcsolt kvantumállapotok létének demonstrálása és a gyakorlati alkalmazás között, mert ezek az állapotok igen törékenyek. A fotonok kvantumállapota ugyanis bármely külső beavatkozástól megváltozik.

A kutatócsoport Science-beli tanulmányban rámutatott, hogy korábban három volt a legtöbb foton, amelyeknél sikerült egyidejű összekapcsoltságot igazolni a vizsgálatok során, így az öt fotonos eredmény egészen különlegesnek számít.