Felfedezték az első “normális” exobolygót

A CoRoT-9b névre hallgató bolygó a Jupiterhez emlékeztet leginkább és a Merkúréhoz hasonló pályán mozog a napja körül.

A ma megjelenő Nature magazinban közli a felfedezést a népes, 60 főből álló nemzetközi kutatócsoport, amelynek a Berlinben dolgozó magyar Csizmadia Szilárd is tagja, ráadásul a tanulmány szerzői között az igen előkelő negyedik helyen jegyzik. A csoportot Hans Deeg vezeti, az Instituto de Astrofísica de Canarias, (IAC) munkatársa.

A felfedezést a 2006 óta Föld körüli pályán mozgó, francia CoRoT műholddal és az azon lévő, 27 cm átmérőjű távcsővel sikerült elérni. A megfigyelés ez esetben az ún. tranzit módszerrel történt, amelynek a lényege az, hogy a csillagok fényességváltozását figyelik, amelyet az előtte elhaladó bolygó, vagy bolygók okoznak.

A CoRoT-9b a Kígyó csillagkép irányában látszó, tőlünk mintegy 1500 fényév távolságra lévő napja körül kering, mégpedig szokatlanul hosszú idő, 95 nap alatt megtéve a csillag körüli távolságot. A bolygó másik különlegessége, hogy a nagy mérete mellett a felszíni hőmérséklete -20 és 160 °C fok között van, így inkább a naprendszerünkben található bolygókra hasonlít, semmint az eddig felfedezett, forró exobolygókra.