Tech

MNB: Több százezer magyar tranzakciót érintett az Apple újabb hibája

Cheng Xin / Getty Images
Cheng Xin / Getty Images

Egy magyart sem ért kár az Apple újabb jogtalan terhelései nyomán – jelentette ki a Magyar Nemzeti Bank közleményében. Az intézmény szerint a bankok, a Magyar Bankszövetség és az MNB gyors erőfeszítéseinek köszönhetően megnyugtató módon zárult a helyzet. Hozzátették: ha valaki mégis eltérést talál a bankszámláján, célszerű azt jelezni bankjának.

Amint a 24.hu is beszámolt róla, szeptember 30-án, éjszaka az Apple alkalmazásboltjának (Apple Store) technikai hibája miatt számos magyar felhasználó jelezte, hogy vásárlás nélkül terhelték meg a bankkártyáikat. Az MNB már másnap jelezte, hogy értesültek az incidensről és intézkedéseket kezdtek a magyar ügyfelek védelmére.

Az Apple alkalmazásboltjának zavara miatt az ügyfelek úgy látták, hogy kétszer terhelték meg őket egy vásárlásért. A probléma több százezer hazai banki tranzakciót érintett.

Az Apple-től kapott digitális adatok alapján a hazai hitelintézetek október 3-ig elszámolták és rendezték az ügyfelek megbízásait. Ennek köszönhetően minden magyarországi ügyfél esetében ténylegesen csak egyszer vonták le az azok által kezdeményezett tranzakciók költségeit. Az érintett ügyfelek számlatörténetükben digitálisan (mobil- vagy internetbankjukban), illetve telefonon vagy személyesen tudják ezt ellenőrizni.

Az OTP Bank mobilalkalmazásában olvasható tájékoztatás arra kéri a pénzintézet Mastercard és Visa kártyás ügyfeleit, hogy ellenőrizzék Apple-előfizetéseiket. Ha eltérést találnak, akkor forduljanak a bank ügyfélszolgálatához.

Pontosan az történt, hogy az Apple alkalmazásboltja zárolt (befoglalt) olyan tételeket az ügyfelek bankszámláin, amelyek kapcsán az ügyfelek eredetileg korábban kezdeményeztek – különböző előfizetésekhez kapcsolódó – tranzakciókat, ám azok terheit ténylegesen még nem vonták le. A korábban beragadt, illetve a megismételt foglalásokról számos ügyfél külön-külön értesítést kapott bankjától. Így azt hihették, hogy egyetlen tranzakció kapcsán duplán vontak le tőlük összegeket, pedig valójában egyáltalán nem történt pénzügyi teljesítés. Az Apple hibája Magyarország mellett még 20 állam ügyfeleit érintette.

A magyar bankok – az MNB-vel szoros együttműködésben – a nyári Apple-hiba esetének tapasztalatait is beépítve tudtak most gyorsan fellépni és intézkedni az ügyben, hogy a tényleges terhelés csak egyszer történjen meg mindenki számláján.

Kapcsolódó
Tömeges pénzlevonás az Apple-nél: ezt kell tudnia, ha érintett
Június 26-án az Apple indokolatlan zárolásokat hajtott végre rengeteg magyar felhasználó bankkártyáján keresztül. Mutatjuk, melyik szolgáltatás állhat a hiba hátterében, és hogyan lehet védekezni a hasonló esetek ellen.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik