A Boeing bejelentette, hogy leállítja a 777X típusú gépek berepülési programját, miután sérülést fedeztek fel a Hawaii szigetén tesztrepüléseket végző modell egyik hajtóművét és sárkányszerkezetét összekötő elemen – írja az Airportal.
Az érintett alkatrész az úgynevezett „thrust link”, amely a GE9X hajtóművek által kifejtett vonóerő sárkányszerkezetre történő átviteléért felelős. A speciálisan az új generációs 777X típushoz gyártott, nagy teherbírású, titánból készült szerkezeti elemet a Boeing tervezte, nem része az egyenként 11 tonna tömegű, több mint három méter átmérőjű első ventilátorfokozattal rendelkező hajtóműnek.
A vizsgálatok célja, hogy kiderítsék, az érintett szerkezeti elem miért nem a tervezettnek megfelelően teljesít. A gyártó a hatóságot és a típus vevőit is tájékoztatta a problémáról, ugyanakkor arról egyelőre nincs információ, hogy okozhat-e újabb csúszást a repülőgép tanúsítási folyamatában.
A Boeing egyelőre fenntartja a forgalomba állításra legutóbb megadott 2025 végi céldátumot, ami önmagában 5 éves késést jelent, de a nagyobb vevők, mint az Emirates vagy a Lufthansa inkább csak 2026-ra kalkulálnak.
A világ egyik legnagyobb repülőgépgyártó cége 2013-ban indította el a 777X programját, de többek között az új generációs hajtóműnél felmerült technikai kihívások is hátráltatták a fejlesztést. A prototípus végül 2020. január 25-én hajtotta végre szűzrepülését, majd a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) júliusban engedélyezte a hatósági tesztrepülést. A berepülési és tanúsítási program a 737 MAX katasztrófák következményeként, valamint a Boeing gyártási és minőségi gondjai kapcsán szigorodó hatósági követelmények miatt is jelentős csúszást szenvedett, amelyekről itt írtunk bővebben: