Június 26-án az Apple rengeteg magyar felhasználó bankkárytáján keresztül zárolt különböző összegekkel, méghozzá teljesen indokolatlanul. Az ügyben megszólaló pénzintézetek, így az MBH Bank, az OTP Bank és a Raiffeisen is az almás cég támogatási oldalára irányítja az ügyfeleket, aminek eredményeként lapunknak is bő 40 percbe telt, mire kapcsolatba tudtunk lépni az Apple egyik ügyintézőjét. Az újságíróként feltett kérdéseinkre ugyanakkor válaszokat nem kaptunk.
Nem az Apple Pay a ludas
Amire fontos kitérni, hogy bár az Index cikke nyomán a hazai sajtóban az terjedt el, hogy az Apple Pay mobiltárca szolgáltatásba beregisztrált bankkártyákat terhelték meg különböző összegekkel, de a jelenleg elérhető információk szerint nem erről van szó.
Egy olvasónk hívta fel a figyelmet erre, és a bankok hivatalos kommunikációja is azt sugallja, hogy az amerikai vállalat azon fizetőeszközökön keresztül hajtott végre zárolást, amiket a felhasználók az Apple ID-jukkal kötöttek össze.
Persze sokan használják ugyanazt a kártyát az Apple ID-hoz és az Apple Pay-en belül, így valahol érthető, hogy a gyanú az Apple Pay-re terelődött, főleg annak fényében, hogy számos felhasználónak pont az almás mobiltárca jelezte, hogy a bank letiltotta a regisztrált kártyát a váratlan és gyanús zárolások miatt. A zárolásokat az App Store hajtja végre, az Apple ID-hoz társított fizetőeszközön keresztül, így a problémát nem oldja meg, ha az Apple Pay tárcából a felhasználók törlik az oda beregisztrált kártyákat.
Mi történt, mit lehet tenni?
Az érintett felhasználók visszajelzései alapján a bankkártyákon keresztül különböző (akár már megszüntetett) előfizetések vagy korábbi vásárlások összegei lettek ismét zárolva, egy mostanáig ismeretlen hiba következtében.
Egy lapunknak nyilatkozó érintett pontosan be tudta azonosítani, hogy az Apple ID-hoz kötött kártyáján két, február 13. és február 19. közötti tranzakciót zároltak újra: az egyik egy filmvásárlás volt, míg a másik egy Audible előfizetés. A chaten elért ügyintéző ezen esetnél nem látta a vásárlási előzmények között ezeket a tételeket, így az ügyet átadta egy felkészültebb csapatnak, visszhívást ígérve az érintettnek.
Az ugyanakkor nem világos, hogy ez automatikusan meg fog-e történni mindenkinél, vagy csak akkor, ha az érintett jelzi a problémát. Ezzel kapcsolatban azt érdemes tudni, hogy a visszatérítéseket egy előre rögzített folyamat szerint vezényli le az Apple.
Kérdésünkre, hogy a mostani hibákat követően is ez lenne-e a szükséges ügymenet, az Apple ügyfélszolgálata nem adott egyértelmű választ, így az érintetteknek mindenképp érdemes felkeresni telefonon a támogatási részleget, ugyanis az általunk elért ügyintéző szerint minden ügyet külön kezelnek.
Hogyan előzhetjük meg az ilyen helyzeteket?
Szakértőktől régóta lehetett hallani, hogy normál bankkártyánkat nem szabad megadni webes vásárlásokhoz, és a mostani esetet követően jó eséllyel sokan átgondolják, milyen fizetési megoldást csatakoztatnak az Apple ID-jukhoz. Azzal persze érdemes tisztában lenni, hogy az Apple nem teszi zsebre a pénzét, de jó néhány nap biztos el fog telni, mire a cég felgöngyölíti a hiba okát, és feloldódnak a zárolások.
Az almás eszközökre és ökoszisztémára szakosodott Szifon.com szerint az Apple esetében potenciális megoldás lehet, ha közvetlenül az Apple ID egyenlegét töltjük fel.
A jelenleg elérhető információk szerint az Apple pénztárcát, és az arra előre feltöltött egyenleget nem érintette a június 26-án tömegesen jelentkező zárolási probléma.
Amennyiben élünk ezzel a lehetőséggel, úgy a feltöltést után már ebből az egyenlegből költ az adott Apple ID, amikor vásárlás történik az Apple ökosziszémán belül, tehát nem a profilhoz kötött kártyát használja, ami így sokkal biztonságosabb lehet, legyen szó akár alkalmazáson belüli vásárlásról, fizetős alkalmazásokról, vagy bármi másról.
A mostani hibát követően Apple felhasználóként érdemes továbbá ellenőrizni, hogy a vállalat milyen szolgáltatásokért és pontosan mikor terheli meg automatikusan az Apple ID-höz kötött bankkártyát. Ha már nincs olyan élő előfizetésünk, amivel június 26-án megterhelték az adott kártyát, illetve nem stimmel a fordulónap dátuma, akkor ezt szintén érdemes jelezni az Apple ügyfélszolgálatán keresztül.
Emellett univerzális megoldásként adott a virtuális bankkártya lehetősége, ami segíthet elkerülni, hogy csalás áldozatává váljunk, túl sokat költekezzünk, baj esetén pedig könnyen letiltható és pótolható. A digitális kártya egyre több helyen érhető el: már nem csak az olyan szolgáltatásoknál, mint például a Revolut, de a netbankos fiókból vagy a mobilbanki applikációból is lehet igényelni, és ugyaninnen tudjuk igénybe venni.