Tech

Példátlan objektumokat fedeztek fel a távoli űrben

NASA, ESA, CSA, STScI, Brant Robertson (UC Santa Cruz), Ben Johnson (CfA), Sandro Tacchella (Cambridge), Phill Cargile (CfA)

Az ismert univerzum két legősibb galaxisát fedezte fel a James Webb űrtávcső – írja a Live Science. Ezek a csillagrendszerek mindössze 300 millió évvel az ősrobbanás után alakultak ki, de a szakértők szerint a jövőben találhatnak majd ennél is idősebb galaxisokat.

A két égitest a JADES-GS-z14-0 és a JADES-GS-z14-1 jelet kapta, és szokatlanul nagynak számítanak ahhoz képest, hogy milyen régen alakultak ki. Kettejük közül a nagyobbik galaxis 1600 fényév átmérőjű, ami bizonyítja, hogy a korai galaxisok sokkal gyorsabban gyarapodtak, mint azt korábban lehetségesnek hittük.

Stefano Carniani, a felfedezésről szóló új tanulmány szerzője szerint döbbenetes, hogy csupán 300 millió év alatt ilyen hatalmas rendszereket tudott létrehozni az univerzum.

Korábban már a Hubble űrteleszkóp is kutatta a világűr azon részét, ahol az ősi párost most megtaláltak, az azonban nem tudta érzékelni ennyire idős galaxisok fényét. A kutatók szerint a James Webb űrtávcső viszont még ennél régebben kialakult, akár 200 millió éves galaxisokat is találhat majd a jövőben.