Tech

Rejtőzködő égitesteket találtak rendszerünkben

NASA/Goddard/SwRI/Johns Hopkins APL

A közelmúltban első alkalommal közelített meg egy aszteroidát a NASA Lucy űrszondája, adataiból pedig kiderült, hogy a Dinkinesh nevű kisbolygó körül egy apró hold kering – írja a Live Science.

Nem sokkal később azt is felfedezték, hogy a kis hold valójában két égitest.

Az ikerobjektumok annyira közel vannak egymáshoz, hogy először egyetlen holdnak tűntek.

Maga a Dinkinesh nagyjából 790 méter átmérőjű, ezzel a fő kisbolygóöv legkisebb aszteroidája, amelyet űrszonda valaha elért. A csillagászok 1999 óta vizsgálják az objektumot, és már korábban felismerték, hogy furcsa, mivel fénye fluktuál. Ennek ellenére nem sejtették, hogy hold vagy holdak vannak mellette, a két égitest összesített szélessége 220 méter.

A hasonló páros objektumok gyakran mogyoró- vagy körteformát öltenek, és meglehetősen gyakoriak lehetnek a Naprendszerben. A Dinkinesh esetében a holdak különlegessége, hogy nagyon hasonló méretűek.

Az, hogy a két égitest hogyan kapcsolódhat össze gravitációsan, kérdéses. Hal Levison, a Southwest Research Institute munkatársa szerint a tudományos közösség feladata lesz a magyarázat megtalálása.

A Dinkinesh egyébként nem a Lucy fő célja, elsődleges feladata a Jupiter trójai aszteroidáinak vizsgálata. Ha minden jól megy, a Lucy 2027-ben éri el ezeket az objektumokat. A mostani megfigyelések alapján a szonda műszerei jobban működnek, mint azt a csillagászok várták. A szakértők azt tervezik, hogy a Lucyval 2025-ben egy másik főövi aszteroidáról, a Donaldjohansonról is képeket készítenek.