Az Európai Adatvédelmi Testület (EDPB) október 27-én elfogadott egy olyan kötelező erejű határozatot, ami arra utasítja a Meta európai működése felett hatáskörrel rendelkező írországi adatvédelmi szabályozó hatóságot, hogy két héten belül tiltsa meg a személyes adatok viselkedésalapú reklámozás céljából történő feldolgozását az egész Európai Gazdasági Térségben (EGT) – írja a HWSW.
Az EDPB a norvég adatvédelmi hatóság (Datatilsynet) kérésére hozta meg a fenti határozatot. Ők még júniusban tiltották meg, hogy a Facebook és az Instagram a norvég felhasználóknak célzott hirdetéseket küldjön a személyes adataik alapján. A Datatilsynet végül szeptemberben terjesztette fel az ügyet EDPB felé, miután a vállalat nem tartotta tiszteletben a nyáron hozott határozatot.
A Meta az EDPB határozatát meglepődve fogadta, mivel a vállalat szerint az október 30-án bejelentett előfizetéses modelljük megfelel a szabályozási követelményeknek. A Mark Zuckerberg vezette cég reakciójában szerepel továbbá, hogy a testület tagjai hetek óta tudnak az előfizetés bevezetéséről, sőt, teljes mértékben együttműködtek a vállalattal, és a döntés indokolatlanul figyelmen kívül hagyja ezt a folyamatot.
Az előfizetéses modell bevezetését pont az tette lehetővé, hogy Európai Unió Bíróság egyik nyári ítéletének jogi passzusa szerint a hirdetésmentes alternatíváért cserébe a Meta, ha szükséges, „méltányos díjat” számíthat fel. A HWSW ugyanakkor kiemeli, hogy a több adatvédelmi perben is kulcsszerepet játszó osztrák Max Schrems és szervezete, a Noyb már október elején bírálta a Meta megközelítését, mivel szerintük a társaság ezzel az alapvető jogok gyakorlásáért cserébe kér pénzt a felhasználóktól.
Ahogy korábbi cikkünkben írtuk, hogy a reklámmentességet (és az adatfeldolgozást smegszüntető) előfizetés havonta 10 euróba kerül (~3820 forint), legalábbis akkor, ha a szolgáltatás böngészős verziójában fizetünk elő. Amennyiben ezt az Android vagy az iOS alkalmazásboltján keresztül letöltött applikációban tesszük meg, akkor már havi 13 eurót (~4970 forint) kell kicsengetni érte – a cég ugyanis ebben az esetben a felhasználókra hárítja az appáruházak 30 százalékos „adóját”.
A reklámmentes verzióra előfizetni nem kötelező, a Meta pont az EU-nak megfelelve kínálja ezt az opciót, és a cég többször kiemelte, hogy a szolgáltatásai továbbra is ingyenesek maradnak azok számára, akik elfogadják a személyre szabott hirdetéseket. Ezzel párhuzamosan, november 6-tól a 18 éven aluliak számára – szigorúan az Európai Unióban – ideiglenesen felfüggesztik a hirdetések megjelenítését.
Az aktivista Max Schrems az előfizetéssel kapcsoltban azt is világossá tette, hogy véleménye szerint az sem szükségesnek, sem méltányosnak nem nevezhető, és szervezete, a Noyb a bíróságon minden lehetséges jogi eszközzel meg fogja támadni a Meta által bevezetett új előfizetéses konstrukciót.