Tech

Napelemek hajtják meg az amerikai szupervasutat

David Mareuil/Anadolu Agency via Getty Images
David Mareuil/Anadolu Agency via Getty Images

Már több mint másfél évtizede, hogy jóváhagyták az észak-amerikai kontinens több nagyvárosát összekötő, 1287,5 kilométer hosszú, nagysebességű vonathálózatát, azonban a 2020-ra tervezett megnyitás után három évvel is messze van még a cél. A projekt eredetileg 33 milliárd dollárba került volna, ám a végösszeg a jelenlegi becslések szerint a 128 milliárd dollárt is elérheti.

Időközben azonban technológiai fejlődés is közbeszólt, melynek eredményeként az amerikai-kanadai hálózat először vonultathat majd fel teljes mértékben napenergiával hajtott vonatokat.

A vonat meghajtásához szakértők szerint 44 megawatt teljesítményre lesz szükség, amelyet több mint 5,5 négyzetkilométernyi napelempanellel termelnének meg. A fedélzeti akkumulátorok teljes kapacitása várhatóan 62 megawattóra lesz – írja az Euronews.

Ennek az energiának a nagy részét egyszerűen a vonat mozgatására használják majd fel, amely a becslések szerint 354 kilométer per órás sebességet érhet el. A nagy része azonban arra szolgál majd, hogy a jármű kibírja az intenzív kaliforniai klímát, és tovább tudjon haladni, még akkor is ha a helyi közművek meghibásodnak.

Az elszálló költségek miatt sokat kritizált projekt 10 fázisból áll. Ezek közül az első a San Franciscó-i Merced és a Los Angeles-i Anaheim közötti 836,8 kilométeres szakaszra összpontosít, amelyből jelenleg 191,5 kilométernyi pálya van építés alatt. A második fázis a megállók közötti meglévő összeköttetések javítására törekszik.

A megújuló energiaforrással kapcsolatos munkálatok 2026-ban kezdődhetnek meg, hogy 2030-ra, a vasút első szakaszának tervezett megnyitási időpontjára készen álljon a vonatok meghajtására.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik