Jelenleg is zajlik a 2023-as Paris Air Show, a légiközlekedés és az űrutazás iparágainak legnagyobb eseménye, ahol idén a Rolls-Royce is lerántotta a leplet új találmányáról. A rendezvény előtt a 24.hu meghívást kapott a vállalat dahlewitz-i üzemébe, ahol nemcsak elsőként értesülhettünk a vállalat legújabb technológiáiról, hanem bepillantást nyerhettünk gyártásuk folyamataiba is.
A Rolls-Royce-ról a legtöbbeknek valószínűleg luxusautók ugranak be, pedig a cég főprofilja a repülőgép-hajtóművek, illetve egyéb repüléssel kapcsolatos berendezések fejlesztése. A Rolls-Royce márkajelzésű gépjárművek gyártását ma már a BMW leányvállalata végzi, a névadó cég ezzel szemben a légiközlekedés megreformálására törekvő, új technológiák megtervezésével és létrehozásával foglalkozik, amelyek már-már science fictionbe illő jövőt ígérnek.
Magyarok hozhatják el a repülő taxik korszakát
Ezen technológiák közül az idei Paris Air Show-n a részben a Rolls-Royce magyarországi üzemében, magyar mérnökök által fejlesztett turbógenerátor-rendszer került rivaldafénybe, amely hibrid-elektromos repülőjárművek meghajtását végezheti a jövőben. A cég víziója szerint ezeket a városi légitaxikban és hasonló, rövid távú utazásokra fejlesztett repülőjárművekben alkalmazhatják majd.
Matheu Parr, a turbógenerátort is fejlesztő Rolls-Royce Electrical munkatársa elmondta,
Ezek a járművek akár 4 utast és 80 kilogrammnyi csomagot is képesek lehetnek elszállítani maximum 50 kilométeres távolságra.A távolabbi jövőben pedig akár a városközi és a belföldi regionális légiközlekedés rendszere is kiépülhet, ráadásul a Rolls-Royce ígérete szerint mindez környezetbarát is lesz, hiszen a turbógenerátor hibrid-elektromos motorjának köszönhetően a járműveket áram, illetve úgynevezett fenntartható repülőgép üzemanyag (SAF) hajtaná meg, amelyet többek között használt sütőolajból és hasonló nyersanyagokból készítenek.
Környezetbarát repülés
A cég hasonló vállalásokat tett a légiközlekedés egyéb területein is, így a hagyományos kereskedelmi repülést is környezetbaráttá, karbonsemlegessé tennék. Ebben segíthet a nem rég elkészült UltraFan, amely jelenleg a világ legnagyobb és leghatékonyabb repülőgép-hajtóműve.
A vállalat az UltraFan segítségével tenné fenntarthatóbbá a légiközlekedést, ennek ellenére a közeljövőben nem tervezik a sorozatgyártását, inkább a benne alkalmazott technológiákat használnák fel más hajtóművekhez, hogy azok kevesebb üzemanyagot fogyasszanak és 100 százalékban környezetbarát üzemanyag hajthassa őket – árulta el nekünk Rob Watson, a Rolls-Royce polgári repülésért felelős részlegének elnöke.
A hosszú távú célok közé tartozik a nulla szén-dioxid-kibocsátású, hidrogén meghajtásos repülőgépmotorok létrehozása is, ehhez azonban még számos új technológiát kell kifejleszteni, ezért a cég a közeljövőben a kizárólag SAF-al üzemelő hajtóművekre fókuszál.
Jelenleg még vannak, akik kételkednek benne, hogy a teljesen fenntartható üzemanyaggal működő gázturbinák biztonságosak lennének nagy távolságú utazások során, de a Rolls-Royce kész meggyőzni mindenkit.
Az idei év utolsó negyedében a Virgin Atlantic-kal együttműködve terveznek a világon először keresztülrepülni az Atlanti-óceánon olyan repülőgéppel, amelynek motorját 100 százalékban fenntartható repülőgép üzemanyag hajtja. A vállalat azt reméli, ez a 7 órás történelmi repülőút jelentheti a következő lépést a fosszilis üzemanyagoktól mentes légiközlekedés felé.
Felrobbanó turbinák
Miután a szakértők beavattak minket a repülés jövőjébe, körbenézhettünk a cég dahlewitz-i összeszerelő üzemében, valamint a cég mechanikai tesztközpontjába is bepillanthattunk.
– osztotta meg velünk Simon Burr, a Rolls-Royce termék- és technológiafejlesztési igazgatója. Ez egy szükséges eljárás, hiszen így tudják megállapítani, mekkora terhelést bír ki az adott motor.Emellett olyan veszélyes helyzeteket is kipróbálnak, mint például, hogy mi történne, ha váratlanul leszakadna egy turbinalapát vagy madár repülne a hajtóműbe. Az előbbi helyzetet a működő turbina valamelyik lapátjának szándékos lerobbantásával teremtik elő, utóbbit pedig úgy szimulálják, hogy madárméretű, szilikon tárgyakat, néha pedig igazi, elpusztult madarakat lőnek a hajtóművekbe.
Minderre feltétlenül szükség van, hogy teljes bizonyossággal meggyőződhessenek róla, egy ember biztonságát sem veszélyeztetik az elkészült repülőgépmotorok. Meghibásodások persze időről időre így is történnek, ám a vállalat erre is felkészült.
Van ugyanis egy megfigyelőközpontjuk Dahlewitz-ben, ahonnan a nap 24 órájában szemmel tartják az összes általuk gyártott, használatban lévő hajtóművet, és a lehető leggyorsabban kijavítják a hibákat, ha rendellenességet észlelnek. Jelenleg összesen 12 700 darab Rolls-Royce gyártású repülőgép-hajtómű van használatban világszerte és a cég további 1300 legyártására kapott megrendelést.