Tech

Van olyan magyar tini, aki több időt tölt a TikTokon, mint a családjával

Getty Images
Getty Images
Minden hatodik tini küldött már magáról erotikus fotót chaten, ha kértek tőle, és majdnem minden második kapott már ilyen képet. Pedig a fiatalok szívesen titkolóznak a világhálón és csaknem minden második titkos profilt használ közülük. Még mindig az Instagram a menő a 14-25 éves korosztálynál, de feljövőben van a TikTok. És akit ez a platform beszippant, az nagyobb eséllyel tölt naponta több mint 4 órát a neten, vagy tájékozódik a világ dolgairól inkább tiktokozás közben, mint hírportálokról, és jobban vágyik arra, hogy influenszer lehessen.

Harmadik alkalommal készített körképet a 14-25 évesek online szokásairól a Be Social digitális ügynökség. A 2019 és 2021 után újra visszatérő Magyar Tinik a Neten felmérés ezúttal 3202 fiatal online megkérdezésén alapul.

“Most már hagyománynak tekinthető, hogy kétévente összegezzük, mit kell tudnunk a tinédzserek online jelenlétéről. Kíváncsiak vagyunk arra, hogy milyen platformokat milyen gyakran használnak, facebookoznak-e még, vagy már mindent visz az Insta és a TiktTok, mennyire vannak kitéve az online zaklatásnak, és hogyan tájékozódnak a világ dolgairól, egyáltalán, mi érdekli őket.“ – mondta Forgács Mariann közösségimédia-szakértő, a Be Social ügyvezetője.

Az eredmények egyszerre lehetnek tanulságosak a tiniket nevelő szülőknek, a pedagógusoknak, de a Z generációt megszólítani akaró cégeknek is

A felmérés szerint a fiatalok 43,66 százaléka naponta 4 óránál is többet lóg a neten. És bár a megkérdezett tinik közel fele (49,75%) úgy gondolja, hogy az online töltött idő esetükben túl sok, mégis 10-ből 8-an a wc-n is telefonoznak, háromnegyedük tanulás közben, 72 százalékuk pedig film- vagy sorozatnézés közben is előveszi a mobilját. Ez alapján nem meglepő, hogy közel egyharmaduk (30,3%) leginkább online tartja a kapcsolatot a közelebbi barátaival is.

Azért a bizonyos tevékenységekkel naponta eltöltött idő alapján összeállított rangsort tekintve a barátokkal való személyes találkozás került az első helyre – ami azt jelzi, hogy a tinik hajlandóak kiszakadni az online világból. Legalábbis egy időre, merthogy a TOP5-ben három online elfoglaltság is szerepel: második a chatelés, negyedik a TikTok videók nézése, ötödik a streaming csatornákon filmezés. A családi programok még épp beférkőztek a dobogóra, a harmadik helyre.

Információforrás: közösségi média

A klasszikus médiafogyasztás (rádiózás, tévézés, az online hírportálok böngészése) nem fért be a TOP10-be. Közösségi média posztok görgetése, YouTube videók nézése, Instagram storyk böngészése előzik be őket. Azoknál, akik 4 óránál többet neteznek, a TikTok a családi programok elé kerül az összesített rangsorban.

A TikTok előretörése nemcsak a rá fordított időben érzékelhető: a tinik már gyakrabban tiktokoznak, mint amennyit a YouTube-ot vagy a Facebookot használják – igaz, az Instagram és a Messenger egyelőre még beelőzi a TikTokot a használat gyakoriságát illetően.

Ha csak egyetlen platformot választhatnának a tinik, minden hatodik közülük (15,18%) a TikTokot preferálná, ami így feljött a két évvel ezelőtti negyedik helyről a harmadik helyre a rangsorban – az élen az Instagram áll 31,77 százalékkal, ami szintén erősödött 2021-hez képest, amikor is még előtte állt a most csak második helyre kerülő Messenger (26,9%).

BeSocial

A közösségi média a hírportálokat is lenyomja, még akkor is, ha arról van szó, honnan tájékozódnak a tinikl. Első helyen legtöbben az Instagramot (71,54%) említik, másodikként a Facebookot (64,28%) – ez az egyetlen rangsor, ahol a Facebook előre került. Harmadik helyen a TikTok következik (64,06%), és csak negyedik helyen, több mint 20 százalékkal leszakadva bukkan fel az első hírportál, az Index.hu (43,52%), amit szorosan követ a 24.hu (40,16%).

Ha már a tájékozódás elsődleges forrása a közösségi média, különösen az Instagram, akkor megkerülhetetlenek a tinik számára az influenszerek: jellemzően akár több mint 30-at is követnek. A megkérdezett tinik közel fele (47,43%) vásárolt már meg terméket influenszer ajánlására. És ha már az influenszerek ilyen hatással vannak rájuk, nem csoda, hogy több mint egyharmaduk (36,33%) szívesen lenne influenszer – akik a TikTokot választanák, ha csak egyetlen platformot használhatnának, azok között 11 százalékkal magasabb ez az arány.

Egyre több az erotikus fotó

Aki sok időt tölt online térben, ráadásul többféle platformon, arra több veszély is leselkedik. Például előfordulhat, hogy online zaklatják – minden második tini (54,74%) élt már át ilyet. Chatelés közben olyan dolgok is megtörténhetnek a gyerekeikkel, amit a szülők talán elképzelni sem tudnak: a tinik 53,48 százalékától kértek már erotikus fotót chaten. Minden hatodik megkérdezett tini küldött is kérésre ilyen képet magáról. 10-ből hatan pedig már kaptak erotikus fotót chaten mástól, 42,58% többször is. Ez az arány 2021-hez képest ráadásul 8 százalékkal nőtt.

BeSocial

A szülőknek azzal sem árt tisztában lenniük, hogy a legtöbb tini szeret titkolózni a neten: a megkérdezettek közel felének (47,45%) jelenleg is van titkos profilja, amit csak kevesen ismernek, további 18,97 százaléknak pedig korábban volt már ilyenje. Ráadásul a tinik háromnegyede (76,48%) úgy érzi, hogy van olyan dolog számára, amiről könnyebben beszél chaten, mint élőben.

Abszolút pozitív fejleménynek tekinthető ugyanakkor, hogy 10-ből hatan (59,23%) érdeklődnek az ország politikai helyzete iránt, minden ötödik tini (21,54%) pedig gyakran beszélget a barátaival politikáról – ez az arány a budapestieknél és a fiúknál még magasabb. A TikTok videók előretörését ellensúlyozza némileg, hogy a válaszolók egynegyede (25,99%) rendszeresen hallgat akár hosszabb podcasteket is, a szabadidős tevékenységi listán pedig a könyvolvasás befutott a 8. helyre – megelőzve az Insta Storyk nézegetését és a videójátékokat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik