Tech

Látta már a sárkányt, ami elhúz egy több ezer tonnás hajót?

AirSeas
AirSeas

A hajózásnak elvitathatatlan szerepe van a globális károsanyag-kibocsátásban, azonban egy francia startup, az AirSeas sikeresen gondolta újra a papírsárkányok technológiáját, amellyel azt ígérik, jelentősen csökkenteni lehet az Atlanti-óceánon utazó hajók kibocsátását – írja az Interesting Engineering.

A Seawing névre keresztelt, 250 négyzetméteres eszköz első sikeres tesztje decemberben zajlott le a Ville de Bordeaux nevű, 21 528 tonnás teherhajóval. A meghajtórendszert a gyártó szerint más hajókra is telepítették már, amely az ernyő mellett egy automatizált repülésirányító szerkezettel is bír, amelynek fő funkciója a szélenergia befogadása.

A vállalat szerint az eddigi eredmények azt mutatják, mind a kibocsátás, mind pedig az üzemanyagfogyasztásban 20 százalékos csökkenést jelenthet a Seawing alkalmazása.

A globális kibocsátásban jelentős szerepe van a közlekedésnek: a légi közlekedés 3,5, a hajózási pedig nagyjából 3 százalékot tesz ki. Az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciája szerint technológia fejlesztés nélkül ebben csak növekedés várható, ugyanis a teherhajók 2018-ban már több mint 12 milliárd tonna rakományt szállítottak – majdnem háromszor annyit, mint az előző tíz évben.

A Seawing koncepciója azonban nem mondható teljesen újnak: jelenleg 21 nagyobb hajó használ sárkányokat vagy más innovációt, hogy segítsék a tengeren való közlekedést. A Nemzetközi Szélhajó Szövetség szerint 2023 végére nagyjából 50 hajó működhet szélhajtással.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik