Kenzo TRIBOUILLARD / AFP
Tech

Újabb szeget üthet az EU a Facebook koporsójába

Amennyire szép felfutást produkált a Facebook az elmúlt évtized során, olyan súlyos mélyütéseket kapott az elmúlt másfél évben. Kezdődött mindez azzal, hogy az Apple operációs rendszerének egyik frissítése lehetőséget adott a felhasználóknak, hogy korlátozzák, mely alkalmazások követik nyomon őket. Már ez is több milliárd dolláros veszteséget jelentett a cégnek, egy új uniós tervezet azonban most úgy tűnik, jelentősen korlátozná a célzott hirdetések alkalmazását – írja a Wall Street Journal.

Az EU Európai Adatvédelmi Testületének (EDPB) tervezete kimondja, a jövőben a Meta nem kötelezheti a felhasználókat a személyre szabott hirdetések elfogadására, teljesen mégsem tiltaná be azok alkalmazását.

Ehelyett a céggel igencsak konfliktusos viszonyban álló ír adatvédelmi bizottságot kérnék fel, hogy megfelelő szabályozást alakítsanak ki. Ez azért lenne jelentős lépés, mert a Meta európai műveleteinek hivatalos központja Írország, így a vállalatnak meg kellene felelnie a bizottság szabályainak.

Az Instagramot, Facebookot és WhatsAppot tulajdonló vállalat szerint ugyanakkor egyelőre nincs értelme a spekulációnak, a GDPR ugyanis biztosít számukra mozgásteret, és folyamatosan együttműködnek a döntéshozókkal.

A teljes képhez hozzátartozik, hogy a harmadik féltől származó alkalmazások és webhelyek adatainak felhasználásával készült, személyre szabott hirdetéseket már most is korlátozhatjuk. Ha viszont a tervezetet elfogadják, a jövőben a felhasználók dönthetnek majd arról, szeretnék-e, hogy a Facebook és az Instagram a továbbiakban is begyűjtse az adataikat. A bejelentett európai intézkedés azért is bizonyulhat különösen költségesnek a Meta számára, mert az az androidos és webes felület használóit is érintené.

Ajánlott videó