Tech

Nem tetszik a hatóságnak a Telenor egyoldalú díjkorrekciója

Artur Widak/NurPhoto via Getty Images
Artur Widak/NurPhoto via Getty Images

A Telenor Magyarország fenntartaná magának a jogot, hogy a jövőben minden ügyfelére vonatkozóan, egyszeri éves díjkorrekció formájában érvényesíthesse a fogyasztói árindex aktuális változásait. A cég szerint ez nem számítana az előfizetői szerződés egyoldalú módosításának – írtuk meg a HWSW cikke alapján.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) ezt viszont nem nézné ölbe tett kézzel. A hatóság megküldte álláspontját a HWSW részére, amiben hangsúlyozza, hogy az elektronikus hírközlési szolgáltatók az ÁSZF-jeiket és a már megkötött előfizetői szerződéseket csak a hatályos jogszabályokat követve jogosultak egyoldalúan módosítani. A már megkötött előfizetői szerződéseket is érintő egyoldalú módosításokról az érintett előfizetőket legalább a módosítás hatályba lépését megelőző 30 nappal, tartós adathordozón értesítsék. Ebben meg kell jelölni, mely szerződési feltétel, pontosan melyik pontban mikortól módosul, kitérve a módosítások lényegének rövid leírására. Ha a szolgáltatás díja változik, akkor már az értesítésben külön meg kell jelölni, hogy konkrétan mely díjak módosulnak, és hogy az ÁSZF új szövege hol érhető el.

A hatóság hozzátette: „mivel a már megkötött szerződés egyoldalú módosítása a szolgáltató részéről az előfizető számára akár kedvezőtlen is lehet, a jogszabály alapján az előfizető jogosult az értesítéstől számított 45 napon belül a szerződést hátrányos következmények nélkül felmondani akkor is, ha határozott idejű szerződése van és a határozott idő még nem telt el”.

A hatóság álláspontja szerint ezektől a szabályoktól a szolgáltatók az ÁSZF-jük módosításakor nem térhetnek el, ennek ellenére a Telenor február 21-vel hatályba léptetni kívánt új ÁSZF-jében a szolgáltató egyoldalúan jogosult dönteni arról, hogy a szolgáltatások díját a fogyasztói árindexhez igazodva tekintettel megemeli-e, és az emelést utólag, egy másik naptári évben is „bepótolhatja”.

A szolgáltató által bevezetni kívánt szabályok tehát nem objektívek, nem kellően átláthatók és az előreláthatóság elvének sem felelnek meg – hívta fel a figyelmet az NMHH Kommunikációs Igazgatósága. A hatóság nyilatkozatban kiemelte, hogy fel fog lépni az ügyben:

A hatóság kiemelten fontos jogszabályi feladata őrködni a jogszabályok betartása felett mind az előfizetők, mind pedig a tisztességes piaci verseny védelme érdekében. Ezért fel fog lépni a Telenor által február 21-től bevezetni kívánt új ÁSZF-rendelkezések ügyében annak érdekében, hogy ezek a módosítások ne léphessenek hatályba. A Telenor jelezte, hogy jogszerűen kíván eljárni és az árváltoztatással kapcsolatban már megkezdődtek az egyeztetések az NMHH-val”

A HWSW szerint az ügy végkimenetele az egész távközlési iparágra hatással lehet, hiszen minden eddiginél pontosabban kirajzolódhat az, hogy egy szolgáltató milyen keretek között nyúlhat a fogyasztói árindex-alapú díjkorrekció eszközéhez.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik