Tech

Így spórolnak a telefonszámlán a magyarok

Marjai János / 24.hu
Marjai János / 24.hu

Az Európai Unióban az online telefon- és videóhívások aránya nőtt a legnagyobb mértékben az internetes tevékenységek, például hírolvasás, zenehallgatás, közösségimédia-használat között a pandémia első évében– idézi közleményében a BillKiller az Eurostat adatait. A felhasználók 52 százalékkal több hívást indítottak, mint egy évvel korábban. Ráadásul a magyarok az európai átlagnál is nagyobb mértékben indítottak hívásokat és küldtek üzenetet online: a magyarok több mint kétharmada (68 százalék) használta ezt a csatornát a kutatást megelőző három hónapban, szemben a 60 százalékos átlaggal. Ezzel az eredménnyel többek között olyan országokat utasítottunk magunk mögé, mint az Egyesült Királyság (52 százalék) vagy Ausztria (60 százalék).

A növekvő népszerűségre kézenfekvő magyarázat a technikai fejlődés, az okostelefonok terjedése, az adatátviteli gyorsaság és kapacitás növekedése, de a trendet az üzenetküldő applikációknak a hagyományos telefonhívásoknál fajlagosan alacsonyabb költségei is magyarázzák. Ezt támasztják alá a mobilcsomagok transzparens összehasonlítását zászlajára tűző független magyar startup, a BillKiller friss, a Pulzus kutatócég bevonásával készített reprezentatív felmérésének eredményei is.

A különböző spórolási lehetőségek között a csevegőapplikációk használata a legnépszerűbb, a megkérdezettek 47 százaléka próbálja így csökkenteni a költségeit. Hasonlóan népszerű megoldás az is, hogy az előfizetők inkább online küldenek üzenet SMS-ek helyett (38 százalék), a harmadik legnépszerűbb eszköz pedig az ingyenes, nyilvános Wi-Fi-hálózatokra való rácsatlakozás (26 százalék).

A számok azt mutatják, hogy a magyar fogyasztók keresik a költséghatékony kommunikációs megoldásokat, sokan igyekeznek tudatosak lenni a mobilhasználatban. Nem véletlen, hogy itthon ennyire népszerűek az interneten vagy más IP-alapú hálózaton lebonyolított telefonhívások. Ezek lényegesen olcsóbban, mint a hagyományos hívások, miközben ma már a hangminőségben sincs érdemi különbség”

– mutat rá Halmai Attila, a BillKiller Kft. alapító-tulajdonosa. Hozzáteszi: bár a fogyasztók részéről markáns az igény a költségek csökkentésére, sajnos még mindig általános, hogy az ügyfelek a díjcsomagok korlátozott mértékű összehasonlíthatósága miatt a valós mobilhasználatuknál lényegesen többet költenek havonta a telefonjukra.

Az előzetes várakozással ellentétben a 60 év felettiek körében nem kevesebb mint 54 százalék azok aránya, akik a üzenetküldő applikációkkal spórolnak. Harmaduk keresi az ingyenes Wi-Fi elérhetőségeket, sőt 26 százalékuk alkalmanként az adatforgalmat is kikapcsolja költségcsökkentés céljával.

A kutatásból az is kiderült továbbá, hogy a magyar előfizetők közel ötöde rövidebb beszélgetésekkel próbál spórolni, 11 százalékuk pedig megpróbálja csak végszükség esetén használni a telefonját. Mindössze 15% vallotta azt, hogy egyáltalán nem szokott spórolni a mobilköltségekkel. Szintén nagyjából ötöde az előfizetőknek (17%) a mobilinternet korlátozásával igyekszik mérsékelni a költségeket; például nem néz videókat, amelyek a mobiladatot fogyasztanák jelentős mértékben.

A BillKiller szerint a felhasználóknak minden esetben érdemes ellenőrizniük a valós adatfelhasználásukat, mert jellemző, hogy korlátlan internetért fizetnek, holott csak 1-2 GB adatra lenne szükségük. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság adatai szerint egy átlagos magyar ügyfél 4,9 GB mobiladat-forgalmat generál havonta.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik