Tech

Így állnak a magyarok az adataikhoz

Getty Images
Getty Images

Minden interneten töltött percben nagy eséllyel valamilyen személyes adatot nyújtunk át online viselkedésünkről – néha egyszerű figyelmetlenségből, máskor azonban nagyon is tudatosan tesszük ezt. A Kaspersky biztonsági cég európai országok körében végzett kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a megkérdezett országok között a magyaroknak a legfontosabb a személyes adataik biztonsága (98%), mégis szívesen cserélik el azokat leárazott termékekre vagy szolgáltatásokra (50%), ajándékokra (44%) vagy éppen egyszerűen a kényelemre (49%).

A technológia ugyan egyszerűbbé és gyorsabbá tette az életünk számtalan aspektusát, cserébe viszont az adatainkkal való visszaélést is igencsak megkönnyítette és úgy tűnik, ezzel a magyar internethasználók is tisztában vannak. A megkérdezett európai országok közül a magyarországi válaszadók számára a legfontosabb (98%), hogy privát adataikat biztonságban tudják, ezzel megelőzve Olaszországot (97%) és Portugáliát (97%). Egyúttal tízből hat magyar érzi úgy, hogy különböző szervezetek hozzáférnek személyes adataikhoz, más országokhoz, például Spanyolországhoz (91%) képest mégis kevésbé aggódunk (78%), hogy adataink rossz kezekbe kerülnek.

Önként is átadjuk

Úgy tűnik azonban, hogy sok esetben adathalászatra sincsen szükség, a magyar internetezők ugyanis maguktól is szívesen átadják privát adataikat. Az összes megkérdezett ország adatai alapján ugyanis az emberek 87%-a szívesen ad át személyes adatot valamilyen ingyenes vagy kedvezményes szolgáltatásért, termékért cserébe. Így vannak ezzel a magyar megkérdezettek is, a magyarok közel harmada (31%) engedné meg a vállalatoknak, hogy figyeljék online viselkedésüket azért, hogy személyre szabott hirdetéseket kapjanak, közel felük (41%) pedig ingyenes szolgáltatásokért (mint például a Facebook vagy a WhatsApp) hagyják, hogy monitorozzák online tevékenységüket.

Szintén a felhasználók magas aránya ingyen ajándékokra (44%), leárazott termékekre vagy szolgáltatásokra (50%) cserélné az online viselkedésük figyelése útján megszerezhető személyes adataikat. Az emberek fele (49%) pedig olyan kényelmi faktorokért is átadja adatait, mint az, hogy weboldal a korábbi online tevékenysége alapján automatikusan kitöltse az olyan személyes adatait, mint a lakcíme vagy telefonszáma.

Az internet rengeteg téren kedvező hatással van az életünkre, de el kell ismerni, hogy elterjedésével egyre nagyobb okunk van az óvatosságra. A weboldalak böngészése és használata során ugyanis minden lépésünknek digitális nyoma marad. Ezáltal pedig fennáll a kockázata annak, hogy adataink rossz kezekbe kerülnek. Az a fontos, hogy tudatosak legyünk, legyünk tisztában azzal, hogy hol milyen adatot adunk meg és mik ennek a lehetséges következményei és kockázatai”

– mondta el a kutatás kapcsán Tóth Árpád, a Kaspersky magyarországi igazgatója.

  • A biztonsági szakértők a következőket javasolják a személyes adatai védelmének érdekében:
  • Óvakodjon az adathalász e-mailektől és weboldalaktól!
  • Mindig ellenőrizze a jogosultság-beállításokat az Ön által használt alkalmazásokban, hogy minimálisra csökkenjen a lehetősége annak, hogy az adatait az Ön tudta nélkül harmadik – és további – felekkel megosszák, vagy hogy azokat harmadik felek tárolják!
  • Használjon megbízható biztonsági megoldást, például jelszókezelőt!
  • Mindig gondoljon arra, hogyan értelmezhetik, illetve használhatják fel más felhasználók az Ön által online megosztott adatokat!

A kutatásról

A kutatást a Kaspersky megbízásából az Arlington Research végezte 2021 áprilisában. A kutatás célja a személyes adatokkal kapcsolatos tudatosság felmérése az európai fogyasztók körében. A kutatásban a következő országok vettek részt: Egyesült Királyság, Németország, Franciaország, Olaszország, Spanyolország, Csehország, Magyarország, Portugália és Dánia. Ezekben az országokban összesen 8000 interjút készítettek el. Az egyes országokból származó minta országosan reprezentatív volt a 18 év feletti felnőttekre nézve nemre, életkorra és régióra vonatkoztak országos szinten.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik