Getty Images
Tech

A GVH lecsap a koronavírus elleni kamutermékekre

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tavaszi gyorselemzéséhez hasonlóan újra áttekintette a vírusellenesként hirdetett termékek online kereskedelmét, immár a vírustesztelésre is kiterjedve. A hivatal a vizsgálat során ismét számos problémát talált a vírusellenesként hirdetett termékeket (pl. étrend-kiegészítőket, maszkokat, fertőtlenítőszereket) kínáló weboldalakon.

A GVH több oldalon találkozott olyan állításokkal, melyek szerint a termékek „vírusölő”, „vírusellenes”, hatással bírnak, „99,9 %-os hatékonyságot” ígérnek a vírusok ellen, „elpusztítják a vírust”, „baktériumölő, gombaölő és tuberkolózisölő hatással rendelkeznek”, és a többi.

Ezek az állítások azt a látszatot kelthetik, hogy a termék különösen hatékony a vírus elleni harcban, melyet azonban valószínűleg nem támasztanak alá megfelelő kutatások.

Egyes oldalak hatóságok engedélyeire, illetve egészségügyi szervezetek ajánlásaira hivatkoznak, amelyek különösen alkalmasak lehetnek a fogyasztói bizalom megszerzésére. Ugyanakkor egyes termékeknél nem hatósági engedélyről, hanem csupán nyilvántartásba vételről van szó. Egyes egészségügyi szervezeti ajánlások pedig valószínűleg valótlanok, a termékek esetében a szervezet tényleges támogatása nem igazolható.

A GVH olyan weboldalakkal is találkozott, amelyek esetében valószínűsíthető, hogy a negatív véleményeket a moderátorok törlik. A kizárólag pozitív vélemények közzététele befolyásolja a fogyasztói döntéshozatalt. Előfordult, hogy a weboldalakon hivatalosnak tűnő dokumentum vagy használati utasítás jelent meg, amelyeket azonban semmilyen technikával nem lehetett nagyobb felbontásban megjeleníteni, így tartalmuk nem volt olvasható. Ezekben az esetekben a dokumentumok valószínűleg kizárólag a létezésük látszata miatt jelentek meg, hogy a fogyasztói bizalmat növelhessék.

Az oldalak több esetben nem tüntették fel a termékek gyártóit, forgalmazóit. Így nem derült ki, hogy a fogyasztó pontosan kitől rendelné meg a terméket, illetve kihez tudna fordulni panaszával, kérdéseivel vagy jogai érvényesítése érdekében.

A GVH ismételten felhívja a szolgáltatók figyelmet, hogy ezeknél a termékeknél és szolgáltatásoknál a jelenlegi járványhelyzetben fokozottan elvárt a fogyasztók tisztességes tájékoztatása. A Versenyhivatal emellett arra kéri az online áruházak, illetve egyéb értékesítő oldalak üzemeltetőit, hogy mind az oldalak kialakításában, mind tartalmuk tekintetében legyenek különös figyelemmel a GVH által közzétett javaslatokra. A hatóság különösen kéri a hirdetések közzétevőinek együttműködését abban, hogy ha tudomást szereznek felületeiken a fentiekkel összhangban nem álló értékesítési módszerekkel, gondoskodjanak a közzététel megszüntetéséről.

A versenyhatóság kéri a fogyasztókat, hogy rendelés előtt ellenőrizzék a honlapok megbízhatóságát (pl. nézzék meg, valós-e a cég) és az oldallal kapcsolatos fogyasztói véleményeket is.

Emellett mindenképpen érdemes időt szánni a szolgáltatási feltételek megismerésére az Általános Szerződési Feltételekben (ÁSZF). Hasznos lehet tárolni a vállalkozással folytatott kapcsolatos levelezést is, a rendelés folyamatáról pedig képernyőmentéseket készíteni.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.