Magyarországon jelenleg több mint 3,5 millió autó van hivatalosan forgalomban, a járművek átlagéletkora tíz év feletti, így sok esetben fordul elő meghibásodás utazás közben. A gépjármű-segélyszolgáltatást a Magyar Autóklub indította el 1958-ban, kiszolgálórendszere azóta folyamatosan fejlődik, ami a gyorsabb segítségnyújtás mellett kisebb környezeti terheléshez is vezet.
Az Autóklub teljes háttérrendszerének digitális fejlesztéséről döntött, idén tavasszal pedig egy új, online, teljesen automatizált diszépcser rendszert indított.
amellyel a bajba jutott autósok néhány kattintással, GPS koordinátáik alapján hívhatják a legközelebb elérhető Sárga Angyalt. A Sárga Angyalok Telenor Hipernet hálózatán keresztül folyamatos kapcsolatban vannak a bajba jutott autósokkal. Az alkalmazás nemcsak a segítség közeledését jelzi, hanem fontos tanácsokkal is ellátja a segítségkérőt.
Az appon indított segélykérés az indítást követő 13 másodpercen belül megérkezik a bajbajutotthoz legközelebb lévő Sárga Angyalhoz, aki az információk alapján jellemzően 1-3 percen belül elindul a helyszínre. Az idei évben 80 fő segélyszolgálatos az 50 járműből álló Sárga Angyal flottával összesen 50 ezerszer nyújtott segítséget, az esetek 80 százalékában a szolgálat már a megújult digitális rendszeren keresztül segít.
A Telenor decemberben teszi elérhetővé az autók okosóráját, a Drivey-t, ami egy apró kütyüt és a hozzá tartozó okostelefon alkalmazást foglal magába. Segítségével bárki képes felokosítani az akár régebbi, fedélzeti számítógéppel már ellátott autóját is. A csatlakozáshoz szükséges ODB II port a 2000-es évek eleje után gyártott autók többségében már megtalálható, ehhez csatlakoztatható a kütyü. Egy gyors és egyszerű kapcsolódást követően a Drivey mobilalkalmazásban láthatóvá válnak a sofőr autóhasználati szokásai, illetve hasznos, akár jelentősebb problémákat megelőző információk, hibajelzések is. A szolgáltatás két verzióban érkezik, 2G-s és 4G-s változatban.
Ahogy a mesterséges intelligencia fejlődik, egyre több szó esik napjainkban az önvezető autókról.
Olyan elemek rövidesen megjelennek, amelyek magasabb szintű autonómiát tesznek lehetővé – a távoli jövő viszont megjósolhatatlan. Ami egyértelműen a közeljövő, hogy az egyszerűbb eseteknél egyre nagyobb autonómiát kapnak majd az autók: ide tartozik az autópályán manőverezés, vagy a parkolás befejezése”
– mondta Dr. Gáspár Péter, a SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratórium vezetője.
A teljesen önálló járművek megjelenéséig még rengeteg problémát kell megoldani, ezek egyaránt lehetnek technológiai és jogi kérdések. A SZTAKI-ban ezek közül a technológiai problémák megoldásával foglalkoznak, terveztek már például olyan rendszert, amellyel konvojban haladó teherautók hatékonyan, kevés üzemanyagfogyasztással tudnak haladni.
Kiemelt fotó: iStock