Az ELTE szakértői több mint ezer szülő megkérdezésével vizsgálták a gyerekek digitáliseszköz-használatát – számol be az MTI.
A kutatás során az Etológia Tanszéken működő Alfa Generáció Labor munkatársai azt elemezték, hogy a 2010 után született gyerekek (azaz az Alfa generáció tagja) milyen mértékben használnak digitális eszközöket, és ez hogyan hat a fejlődésükre. A felmérés szerint a vizsgált korosztály 44 százaléka rendszeresen használ mobilt vagy tabletet, átlagosan napi fél órát. Kétéves kortól a gyerekek fele kütyüzik, a négyéves feletti csoportban pedig ez az arány már 60 százalék. Úgy tűnik, hogy már az egy és két év közöttieknek is több mint egyharmada használja a mobileszközöket.
Ez azért lényeges, mert ekkor az agy még nagyon plasztikus, fejlődésben van, és e korai élményeknek nagy hatása lehet a gyerekek fejlődésére, akár pozitív, akár negatív irányban”
– mondta Konok Veronika, a publikáció első szerzője.
Kutatásunkból azt is megállapíthatjuk, hogy a gyerek mobilozási/tabletezési szokásaira a szülő véleménye és személyes példája is hatással van. A gyerek többet használja a digitális eszközöket, ha a szülő erősebben kötődik a mobiljához. Ha egy gyerek azt látja, hogy a szülő folyton mobilozik és érzelmileg fontos számára a telefon, akkor a gyerek is fontosnak tartja majd és többet fog foglalkozni vele”
– tette hozzá Bunford Nóra, a publikáció egyik szerzője.
A szülő digitális nevelési stílusa szintén befolyásolja, hogy mennyit kütyüzik a gyereke. A pszichológiai vizsgálatok alapján a nevelési stílus alapvetően négy típus valamelyikébe tartozik: tekintélyelvű, mérvadó, elkényeztető és elhanyagoló. Az Alfa Generáció Labor munkatársai elsőként mutatták ki, hogy a szülők a gyerekek digitális tevékenységére is ugyanezen nevelési stílusok valamelyikével reagálnak.
Azt feltételezzük, hogy ilyen kis korban a gyerekeknek még szükségük van szülői iránymutatásra a digitális eszközök használatához, ezért azok a gyerekek kütyüznek többet, akiknek a szülei jobban bevonódnak és érdeklődnek az iránt, hogy mit csinál a gyerek az eszközön, esetleg tanítgatják is őt”
– mondta Miklósi Ádám, az Etológia Tanszék vezetője.
Az Alfa Generáció Laborban dolgozó pszichológusok, biológusok és informatikusok egy olyan appcsomagot is kifejlesztettek, melynek célja az, hogy keretek közé szorítsa a túlzásba vitt digitáliseszköz-használatot, illetve kompenzálja annak feltételezett negatív hatásait.
Kiemelt fotó: iStock