Tech
Steve Jobs, PDG d'Apple, donne une conférence de presse, le 17 septembre, dans le cadre de la foire annuelle "Apple Expo", à la Porte de Versailles à Paris, où il est venu promouvoir le dernier-né du groupe informatique américain, l'ordinateur personnel iMac, commercialisé en France à 10 000 F environ.

Apple Computers acting head Steve Jobs presents Apple's new iMac computer at the Paris Apple Expo 17 September. The iMac will be sold in France for just under 10 000 F (aroound 1300 USD).  / AFP PHOTO / ERIC CABANIS

Húsz éve tette fel az Apple az i-re pontot, és akkor minden megváltozott

Dömös Zsuzsanna
Dömös Zsuzsanna

újságíró. 2018. 05. 08. 15:07

Korábban a témában:

Ahogyan a radikális újítást jelentő technikai eszközök többségére, úgy az Apple iMac nevű számítógépére is furcsán néztek két évtizeddel ezelőtti megjelenésekor. Tim Cook, az Apple jelenlegi vezérigazgatója egy rövid klipet tett közzé május hatodikán a Twitteren: Steve Jobs a cég történetének jelentős mérföldköveként mutatja be azt az eszközt 1998-ban, .

20 éve ezen a napon Steve bemutatta a világnak az iMacet, ami új útra terelte az Apple-t és örökre megváltoztatta azt, ahogyan az emberek a számítógépekre tekintenek”

– írta Cook bejegyzésében.

Az iMacet akkor kifejezetten olyan Macnek tervezték, amit könnyen használhat bárki internetezésre. A gép nem csupán az otthoni technikai kütyük dizájnnyelvét írta újra, de egyben az egyik fő PC-gyártóvá tette a cupertinói céget, amely az 1990-es években egyfajta identitásválságon ment keresztül, nem igazán találta a saját hangját. Az Apple első két otthoni számítógépe, az Apple II és a Mac a konkurensekkel szemben nem tudott annyira érvényesülni, mint szerették volna.

Az iMac bemutatása előtt tíz hónappal az Apple számos addigi projektjét lelőtte, hogy két termékvonalra fókuszáljon, az 1997-es fehér, asztali Power Macre, és a fekete Powerbook nevű laptopra – ezeket főleg kreatív szakembereknek szánták.

Az iMac-kel már egy szélesebb rétegre céloztak: azokra, akik semmi különöset nem akarnak csinálni, csak hozzáférni a bűvös internethez. Ez nem tűnik nagy dolognak, az Apple így bizonyíthatta, hogy képes olyan fejlett technológiával előállni, amiket tömegek használhatnak. 1997 volt az év, amikor Steve Jobs visszatért a cég élére, megmentve azt a csődtől, és egy évvel később már be is mutatta az iMacet.

Hogy Jobs bebizonyíthassa, miért is van szüksége a világnak az iMacre, saját előadói tehetségével hosszan részletezte, mi a gond a kor belépőszintű, fogyasztói PC-ivel: lassúak, idejétmúlt processzorokat használnak, és nincsenek felkészítve arra, hogy hálózatokhoz csatlakozhassanak. És még rondák is – mondta Jobs. Nem így az ő termékük, ami akkor egy űrkori futurisztikus gépnek tűnt.

CSIGÁVAL OLTOTTÁK BE A KONKURENST

Az Apple 233MHz-s G3 processzort pakolt az iMacbe, ugyanazt a chipet, amit a belépőszintű Pro Power Mac G3 is használt. Az újgenerációs processzor kétszer olyan gyors volt, mint az Intel azonos órajellel dolgozó Pentium II hardvere, amit az Apple olyan módon használt ki hirdetéseiben, hogy a konkurencia hardverét egy csiga hátára rakta.

ERŐS FRICSKA A KONKURENSNEK. Forrás: Apple

A másik jelentős újdonság, hogy míg az akkori PC-knek jellemzően külső modemre volt szükségük az internetre csatlakozáshoz, az új iMacbe alapból beleépítettek egy viszonylag gyors változatot. Ez pedig könnyen hozzáférhetővé tette a családok és az oktatási intézmények számára, hogy „beszálljanak az internetbe”.

Ez egy teljes értékű Mac, így rengeteg mindenre képes. De elsősorban és főleg arra, hogy 10 perc alatt eljuttasson az internetre akkor is, ha előtte soha nem használtál számítógépet”

– mondta Jobs a bejelentéskor.

Ráadásul az új iMac egy új típusú portot is kapott: az USB-t, az univerzális soros buszt. Ennek köszönhetően a csatlakoztatott perifériákat rögtön magától felismerte a rendszer, és egyetlen port képes volt arra, hogy működésbe helyezhető legyen billentyűzet, nyomtató, külső meghajtó, vagy síkágyas szkenner.

De miért „i”?

A cég termékeinek ikonikus „i” előtagja eredendően azért került első alkalommal az iMac névbe, mert az „internet” szót volt hivatott jelezni. A helyzet azonban nem ilyen egyszerű, Jobs magyarázata szerint több minden másra is utal. Az iMac 1998-as bemutatóján az is elhangzott, hogy az „i” individuumot, inspirációt, informálást is jelent, és később számtalan másik termékben is felhasználták. Érdekes irányváltás, hogy a cég mostanában saját nevét is beleszövi a termékek nevébe, például az Apple TV és az Apple Watch esetében.

SZEBB ENNEK A HÁTULJA, MINT SOK MÁSIKNAK AZ ELEJE

Miután Jobs részletezte az eszköz által nyújtott technikai újításokat, rátért arra is, milyen csomagolást kapott az akkor 1299 dolláros futurisztikus kütyü, aminek tervezésekor abból a kérdésből indult ki Jony Ive, a cég legendás tervezője, vajon milyen számítógépe lenne a Jetson-családnak.

Az új gép egy kompakt, minden-az-egyben eszköz, amit a Bondi-tengerpart kék hullámaira emlékeztető, áttetsző műanyag borít (innen jött a Bondi Blue árnyalat neve is). Később még több árnyalat vált elérhetővé, többek közt az áfonya, szőlő, lime, eper és mandarin, amikkel a felhasználók kifejezhették egyedi ízlésüket is. A cég fél évig kutatta azt, hogyan lehet olyan borításba burkolni a gépet, ami egyszerre színes, mégis áttetsző.

Apple Imac computer circa 2007
World History Archive
A FUTURISZTIKUS IMAC, OLDALRÓL. Forrás: AFP

Az eszköz elején sztereó hangszóró, és CD-ROM meghajtó kapott helyet az 1024×768-as felbontású, 15 hüvelykes kijelző alatt. Jobs ezután megmutatta a gép oldalát és hátulját is, a portokkal együtt.

Ennek a dolognak a hátulja jobban néz ki, mint a többi eleje”

– mondta elismerően a dizájnról, ami igencsak szembement az addig ismert megoldásokkal. Kockázatosnak is tűnt a koncepció: sokan meglepődtek az áttetsző, lekerekített külsejű cukorkaszínű kütyün, amibe bele volt építve a monitor, de ez is megkülönböztette az akkori ormótlannak tűnő bézsszínű windowsos eszközöktől.

A felhasználók nyitottságát bizonyította, hogy 1999 januárjára, alig egy évvel az iMac bemutatása után közel háromszorosára nőtt az Apple negyedéves profitja.

A couple checks their love fortune with a display of the new iMac computers at a showroom in Tokyo 13 February as part of a St. Valentine's Day event.  Apple Japan offered the newly enhanced iMacs in five colors at 158,000 yen (1,400. USD).  AFP PHOTO/Kazuhiro NOGI / AFP PHOTO / KAZUHIRO NOGI
MINDENFÉLE SZÍNEKBEN POMPÁZTAK. Forrás: AFP

A következő évtizedben a cupertinóiak még több „i” taggal ellátott termékkel és szolgáltatással rukkoltak elő. 2001-ben jött az iTunes, majd az első generációs iPod, 2007-ben az iPhone, 2010-ben pedig az iPad. Manapság már hetedik generációjánál tart az iMac.

Az Apple-t újradefiniáló gép mögött húzódó stratégia később más termékekben is visszaköszönt: a jó dizájnra való törekvés, prémium hardverek által kínált gyors teljesítmény, a portok komplexitásának csökkentése és a kábelek elhagyása, a könnyű használat mára gyakorlatilag minden olyan dolog védjegyévé vált, amit az Apple készít.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

WASHINGTON, DC - SEPTEMBER 06:  Supreme Court nominee Judge Brett Kavanaugh organizes his desk before testifying to the Senate Judiciary Committee on the third day of his Supreme Court confirmation hearing in the Hart Senate Office Building on Capitol Hill September 6, 2018 in Washington, DC. Kavanaugh was nominated by President Donald Trump to fill the vacancy on the court left by retiring Associate Justice Anthony Kennedy.  (Photo by Chip Somodevilla/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.