Tech

Eddig nem használt módszerrel próbálják lehúzni a Telekom ügyfeleit

Az eddig népszerű adathalász e-mailek helyett SMS-ben próbálkoznak a profi szélhámosok, ha gyanús indokkal hívják a Telekom ügyfélszolgálatáról, semmiképpen ne dőljön be nekik.

Az nem meglepő, hogy a Telekom munkatársainak magukat kiadó csalók pénzt próbálnak kiszedni a szolgáltató ügyfeleiből, vagy adathalász leveleket küldenek, de most egy SMS-ben terjedő félrevezető üzenetre is érdemes figyelni.

A csalók a Telekom ügyfélszolgálatának nevét bemondva hívják fel az áldozatokat, azt állítva, hogy a szolgáltató adatbázisában hiba történt, ezért az ügyfeleket össze kell kötniük készülékeikkel – írja a HVG.

Hogy kevésbé legyenek gyanúsak, a beszélgetés során nem kérnek el adatokat, de azt az utasítást adják, hogy küldenek egy SMS-t, aminek szövegét vissza kell küldeni a válaszban. Ha az ügyfél ezt megteszi, újabb üzenet kap, ami a „FELTÖLT” szóval kezdődik és a “15000” számmal végződik, ebből sejthető, hogy éppen az áldozat 15 ezer forintja bánta.

A megtévesztés azért tűnik profinak, mert az üzenet feladójaként feltüntetett 06 30 344 4500 valóban a Telekom száma. A csalók módszerei azonban napjainkban már annyira kifinomultak, hogy ilyenkor minden esetben érdemes gyanakodnunk.

EZT TEGYÜK, HA CSALÓRA GYANAKSZUNK

A Telekom közleménye szerint a csalási forma ismert a szolgáltató előtt, és elsősorban az ügyfelek tájékoztatásával tudnak azért tenni, hogy a hasonló csalások száma visszaszoruljon.

A szolgáltató honlapján több helyen nyújt ilyen jellegű tájékoztatást, illetve hívja fel ügyfelei figyelmét arra, hogyan kerülhetők el a visszaélések.

Emellett nagyon fontos, hogy az ügyfelek is nagyobb tudatossággal és óvatossággal járjanak el, ha személyes adataik kiadását, vagy ismeretlen számra irányuló hívást, üzenetküldést kérnek tőlük.  Amennyiben egy ügyfél úgy érzi, hogy csalás áldozatává vált, érdemes – a szolgáltatója/érintett cég tájékoztatása mellett – a rendőrségen hivatalos feljelentést tennie.

Természetesen a Magyar Telekom saját hatáskörében is együttműködik az érintett hatóságokkal a visszaélések visszaszorítása érdekében. – írja a szolgáltató.

Megint hamis számlaértesítőket küldözgetnek a Telekom nevében
Folytatódik a májusban elkezdődött adathalászkampány.

FOLYAMATOSAN PRÓBÁLKOZNAK

A szolgáltatók nevében elkövetett visszaélések, adathalász-kísérletek időről időre előfordulnak, eddig jellemzően adathalász e-mailekkel próbálkoztak a csalók, az sms-es megoldás egészen újszerű.

Mi az adathalászat?

Az adathalászat (phishing) az egyik legklasszikusabb internetes csalási forma, mellyel a csalók célja, hogy megszerezzék személyes adatainkat és ezekkel törvénytelen, nekünk kárt okozó cselekményeket hajtsanak végre.

Aki úgy gondolja, hogy első ránézésre sem tűnik hivatalosnak a Telekomtól érkezett e-mail vagy sms, érdemes felkeresnie a szolgáltató fórumán található Veszélyzóna aloldalt, mert sok ügyfél itt hívja fel a figyelmet arra, hogy ő is találkozott hasonlóval.

Amit mindenképp tudni kell dióhéjban, ha ilyennel találkozunk:

  • A Magyar Telekom soha nem küld elektronikus levélben számlákat, illetve nem kér felhasználóneveket, jelszavakat, előfizetői adatokat.
  • Ellenőrizzük a belépési oldal címét (URL-t), és soha ne lépjünk be oda, ha az gyanús (pl. nincs benne a szolgáltató neve: telekom.hu; t-systems.hu, vagy ha nem .hu-ra végződik).
  • Ne kattintsunk a linkre, inkább használjuk a biztonságosabb útvonalakat (böngésző könyvjelzőt, keresőt, kézi beírást, stb.)!
  • Ne válaszoljunk az ilyen jellegű e-mailekre, és semmilyen módon ne adjuk meg adatainkat! Ez már akkor is érvényes, ha SMS-ben érkezik az üzenet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik