Tech

Lejárt Windows fut a legnagyobb brit hadihajón

A hadihajókon, vadászgépeken vagy akár utasszállítókon használt számítógépek és tabletek rendszereit fokozottan kell védeni - érthető okokból. Épp ezért meglepő, hogy a britek legnagyobb hadihajóján egy elavult Windows XP-t fut.

A WannaCry zsarolóvírus egyik első, és talán legnagyobb áldozata a brit egészségügyi rendszer (NHS) volt. A kórházakban ugyanis régi Windows futott a gépeken, ezt könnyedén megtámadta a kártevő egy sérülékenységen keresztül, a betegek adatait zárolta és váltságdíjat követelt a világ legérzékenyebb információinak feloldására.

Éppen ez a veszély fenyegeti a legnagyobb brit hadihajót is, mivel ugyanolyan lejárt Windows XP fut rajta – azaz ki van téve a kibertámadásoknak.

A HMS Queen Elizabeth vezérlőtermében Fotó: Jeff J Mitchell/Getty Images

A HMS Queen Elisabeth először hagyta el a kikötőt, hogy tengeri gyakorlatra induljon, azonban a vezérlőteremben készült fotók tanúsága szerint a gépeken Windows XP fut – egy 2001-ben kiadott, és 2014 óta már nem támogatott operációs rendszer. Azaz a Microsoft nem hogy nem fejleszti tovább, de a sérülékenységeket se foltozza be, nem javítja a hibákat, így a kiberbűnözők sokkal könnyebben tudják céltáblának használni.

Elavult rendszer fut a gépeken Fotó: Jeff J Mitchell/Getty Images

A WannaCry zsarolóvírus is éppen egy Windows sérülékenységet használt ki, hogy bejusson a gépekre, és zárolja az adatokat – persze az új rendszereken a Microsoft márciusban befoltozta ezt a hibát. Majd a májusi gigászi kibertámadás hatására a sürgősségi javítást adott ki a régi szoftverekhez is.

Ha a Windows XP-t operatív feladatokra is használják, az rendkívül veszélyes. Miért tenne bárki egy elavult rendszert egy új hadihajóra, aminek évtizedekig kéne szolgálnia?

tette fel a kérdést Alan Woodward, a Surrey egyetem számítástechnikai professzora.

Egy Telegraphnak nyilatkozó védelmi forrás elmondta, vélhetően a használt szoftverek és hardverek még jónak számítottak, amikor az anyahajót 2004-ben tervezték, mára azonban inkább antiknak hatnak. Hozzátette ugyanakkor, hogy egy évtizeden belül mindenképp kell egy IT-s ráncfelvarrás a hajónak.

“Lesznek kibervédelmi szakemberek a hajón, hogy éppen az ilyen támadásokat megpróbálják kivédeni” – mondták a lapnak magasrangú tisztviselők.

A repülőgépszállító anyahajót 2014 júliusában nevezték el, azóta most először futott ki a vizekre. Egy évtizeden keresztül építették 3,5 milliárd fontból, azaz átszámítva 1232 milliárd forintból.

Mérföldkő: egy évtizedes tervezés után kifutott a vizekre Fotó: Jeff J Mitchell/Getty Images

Az amerikaiak is Windowst futtatnak

A világ egyik legnagyobb hadiipari vállalata, a Boeing is meglepő lépésre szánta el magát két éve. 2015 decemberében közölték: Windows operációs rendszert futtató tabletet használnak majd az amerikai haditengerészet elektronikai hadviselésre kialakított repülőgépén.

A EA-18G Growlerek pilótafülkéjébe költöző tablet talán nem fogja kirobbantani a harmadik világháborút egy szoftverhiba vagy lefagyás miatt.A mérnökök egyelőre ugyanis csak kisegítő, információközvetítő szerepet szánnak a táblagépnek.

EA-18 Growlder vadászgép Fotó: Ken Ishii/Getty Images

A cél nem más, mint hogy a repülőgép összetett hadviselési rendszereinek adatait, a felderített információkat és az azokból kialakított taktikai helyzetképet villámgyorsan és könnyen emészthetően, azaz egy pillantással értelmezhetően közvetítsék a bevetésen részt vevő gépek között.

Így a kötelékben lévő összes gép pilótája lát minden információt, és ennek megfelelően jár el. A tabletet integrálták a repülőgépek fedélzeti rendszerébe, így egyetlen gombnyomással frissíthető a helyzetkép.

Az amerikai haditengerészet már meglévő Growlerei mind megkapják az új, tabletre alapozott rendszert, míg a Boeing gyártósoráról az új gépek már eleve így gurulnak majd ki.

Az Apple rendszere is beadhatja a kulcsot

Azt azért illik megjegyezni, hogy a Boeing mérnökei nem egy új dolgot találtak fel. A polgári repülésben régóta ismert az “elektronikus pilótatáska”. A légitársaságok sorra váltják le a tetemes mennyiségű papírt kütyükre. Az American Airlines például 2013 óta iPadet használ fedélzeti kézikönyv helyett.

Hogy ne csak a Microsoft rendszerének hibáira hívjuk fel a figyelmet, épp az American Airlines gépei jártak pórul két éve, amikor az iPadek feladták a szolgálatot. A képernyő elsötétült, a szoftver leállt – több tucat gépet bénítva így meg.

A repülőgépeknek vissza kellett térniük a beszállókapuhoz, hogy wifin keresztül le tudják tölteni a friss repülési tervet, térképet és időjárási adatokat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik