A kínaiak legújabb tömegközlekedési eszköze egyszerre busz, villamos és vonat is. Az ország legnagyobb, vasúti kocsikat gyártó vállalata, a CRRC „okosbusznak” nevezi a különleges hibridet, de valójában sokkal több annál.
Az Autonomous Rail Rapid Transit (ART) névre keresztelt jármű a vonathoz hasonlóan moduláris felépítésű, azaz több kocsit lehet egybe kapcsolni, vagy leválasztani.
de igény szerint bővíthető újabb “vagonokkal”. Legfeljebb 70 km/órás sebességgel közlekedik.A buszokhoz hasonlóan utakon jár, és saját sín se kell ehhez. Egy előre kijelölt útvonalon halad, és önmagát vezeti: a beépített érzékelőknek köszönhetően az útra festett, pöttyözött fehér vonalak mentén halad. „Olyan, mintha egy virtuális sínen haladna” – magyarázza Feng Csingva, a CRRC mérnöke.
Nemcsak, hogy több utast tud szállítani mint egy csuklós busz, de olcsóbb, mint a metrók és villamosok, hiszen nem kell hozzá saját infrastruktúrát építeni.
Ezért költséghatékony megoldást jelenthet azoknak a kisebb városoknak, írja a kínai Xinhua.
Egy kilométernyi metróvonal megépítése 102 millió dollárba kerülne, míg egy ART busz mindössze kétmillió dollárból megoldható,Bár az ötlet nagyon jó, de számos kérdést felvet: például, hogyan működne a megoldás olyan országokban, ahol gyakorik az esőzések, és a nagy hó. Kínában ugyan szuperül működhet, hogy a felfestett mágneses csíkot kövesse a jármű, de jelentős csapadék esetén a megoldás már nem biztos, hogy működhet. Ez esetben egy sofőr oldhatná meg a helyzetet. Mivel nincs külön sáv sem, ezért az “okosbusz” ugyanúgy állhat a dugóban, mint a buszok.
Az első ART okosbuszt június másodikán indították útnak, 2018-ban újabb vonalakat tesznek lehetővé Kínában, köztük Zhuzhou városában is.
(Kiemelt illusztráció: Getty Images)