Egy éve számoltunk be a Google Magentáról, arról a fejlesztőcsoportról, akik a mesterségesintelligencia-kutatás és a művészetek közti kapcsolatot próbálják meg áthidalni.
Míg tavalyi bemutatóik a generatív zenével, illetve a zenegyártással voltak kapcsolatosak, a mostani NSynth (Neural Synthesizer) névre keresztelt ötletük újfajta hangszerek és hangok előállításával foglalkozik.
Az NSynth tanulórendszerei ezernyi különféle hangszer hangját hallgatták végig, ezeket elemezve számszerűsítették a tradicionális hangszerek hangzását, azoknak jellegét és ezekből hoztak létre minden egyes hangszernek egy olyan ún. vektort, amely annak megszólalását tartalmazza.
Például úgy, hogy létrehoz egy olyan hangot, ami 30%-ban zongora, 70%-ban pedig szaxofon. Érdemes hozzátenni, hogy ezt nem meglévő hangmintákból teszi össze, hanem a hangok matematikai-fizikai jellegéből generálja újra.
Jelenleg a fejlesztők – Jesse Engel és Cinjon Resnick – egy olyan bővítésen dolgoznak, amely négy különböző hangszer eltérő elegyű kombinációjából hoz létre egy új hangot. (Ez amúgy a hangszintézisben utazók számára nem túlságosan újszerű, presetek közti morfolást, illetve különböző hangok layerezését elég régóta műveli a szakma – az igazi újdonság nyilván abban van, hogy mindezt egy gépitanuló-rendszer alapozta meg.)
A fenti playlistben még több hangzást is meghallgathatunk abból, amit az NSynth készített. Itt érdemes megjegyezni, hogy kísérleti fázisban lévő projektről van szó, ez már csak a hangminőségen és a hangok jellegén is érződik. Ennél jóval érdekesebb az elméleti alap, amit teljes hosszúságában a Magenta projekt blogposztjában is elolvashatunk.