Tech

Szeme is van az új reklámszűrőnek

Új reklámszűrőt fejlesztettek le a Princeton és a Stanford egyetemek szakemberei – kérdés, mennyire boríthatja ez meg az így is zilált hirdetési piacot.

Legalább fél szemöldökét felhúzza a hirdetési piac, amikor az adblockerekről, azaz reklámszűrőkről beszélünk – ezek ugyanis azok a programok, amelyek az egyik legerősebb pajzsot adják az internetezők kezébe a nem kívánt reklámok ellen. A Pagefair 2017-es felmérése szerint a világ internetezőinek 11%-a használ valamilyen szűrőt: a tavaly decemberi adatok szerint például több mint 600 millió internetre kötött készüléken blokkoltak mindenféle hirdetést. A hirdetők és tartalomszolgáltatók természetesen szankcionálják mindezt: vagy szomorú infografikákból tudjuk meg, hogy 41.4 milliárd dollár globális kiesést jelentett a hirdetőknek azt, hogy a kéretlen felajánlások helyett tényleg csak a tartalom érdekelt minket, vagy azzal kell szembesülnünk, hogy kedvenc oldalaink blokkolták tartalmaikat. Vagy whitelistelnünk kell őket (mentesíteni őket a hirdetésszűrő alól) vagy fizetnünk az elérésért (esetleg újrafrissíteni az oldalt, egyes esetekben még ez is működik) – lényeg, hogy a szakma is próbálja megtalálni az arany középutat.

A Princeton és a Stanford szakemberei most egy olyan éppen tesztelt adblockerről adtak hírt, amely teljesen eltérően működik az eddigiektől. Míg eddig az ilyen szoftverek az oldalak forráskódját vizsgálták, hogy megtalálják a beillesztett reklámokat, az új mechanizmus gyakorlatilag úgy működik, mint az emberek: nem a forráskódot nézik reklámokat keresve, hanem magát az oldalt. Az ezt részletező tanulmányban perceptual ad blockingnak, azaz észlelési hirdetésszűrésnek nevezik a technológiát, amely nemcsak a gépi látás előnyeit használja ki, hanem a gépeket fertőző rootkitektől is tanul: pontosabban átemeli a rejtőzéshez használt trükköket, hogy a hirdetők ne észlelhessék az ilyen hirdetésszűrő technológiákat (amelyeket a GitHubon mi is átnézhetünk). A rendszer által használt könyvtár egyszerre alkalmaz szöveg- és képfelismerést, klikkszimulátort és értelmezi a hirdetések megjelenítését szabályozó előírásokat, amelyek értelmében azon hirdetéseket is megszűri egyfelől, amelyek felett átsiklanánk, másfelől képes alkalmazkodni és természetesen tanulni is.

A tanulmányból kiderül, hogy a szoftver képes a Facebook-hirdetéseket is észlelni és blokkolni (erre az Adblock Plus jelenleg nem képes), ellenben még nincs belőle tesztelhető plugin vagy böngészőbe pattintható extension: addig maradnak az eddigi reklámszűrők vagy nekifuthatunk akár a Bravenek is – annak az újabb böngészőnek, amelynek az egyik leghangzatosabb előnye pont a beépített adblocking.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik