Tech

Csodálatos ötlettel állt elő egy 14 éves miskolci fiú

Kiss Dániel már sokadik alkalmazását fejleszti. Egy verseny előtt csíptük el a miskolci diákot, aki ontja magából a jobbnál jobb ötleteket, legutóbbival az a célja, hogy bárki segíthessen a hajléktalanokon.

Szerdán a SMART 2017 konferencián adtál elő, olyanok között, mint az IBM Watson szakértője vagy a Magyar Telekom vezérigazgatója. Hogyan jutottál el ide?

A Magyar Android Portál főszerkesztőjét egy cikk kapcsán ismertem meg, ő ajánlott be a konferenciára. Először nem is értettem, hogy tényleg előadóként akarnak-e meghívni. Maga a témaválasztás teljesen szabad volt, bevallom, nagyon izgultam, ez volt életem első idegeneknek tartott előadása, de a visszajelzések alapján jól sikerült.

Az új applikációd miatt kerestek meg?

Nem egészen, nem is erről szólt a beszédem, hanem az alkalmazásfejlesztés menetéről, illetve arról, hogyan lehet a blogolástól és a PowerPoint-bemutatók készítésétől eljutni a játékfejlesztésig.

Te ezt az utat jártad be?

2015 májusában alapítottam egy blogot, ehhez többen csatlakoztak, de a felület 2016 januárjában meg is szűnt. Viszont mivel nagyon jól összeszoktunk, a készítő csapat megmaradt.

Csodálatos ötlettel állt elő egy 14 éves miskolci fiú 1
Fotó: 24.hu / Fülöp Dániel Mátyás

A blog mivel foglalkozott?

Egy számítástechnikai blog volt. Kezdetben csak a Microsofttal foglalkoztunk, akkor mindannyian nagyon szerettük a Windows 10-et, nagy potenciált láttunk benne. Később viszont úgy döntöttünk, ne legyen ennyire Microsoft-orientált, ezért nyáron – amikor mindannyian jobban ráértünk – egy teljes értékű számítástechnikai blogot hoztunk létre, amiben már írtunk a Google termékeiről is. Egy idő után viszont ezt meguntuk, így egy játékmotorban kezdtem el fejleszteni. Ezt januárban fejeztem be, mivel

elfogytak a játékötleteim, és valljuk be, ez unalmasabb is volt, mint egy alkalmazás fejlesztése.

Mi volt az első általad készített alkalmazás? 

Egy próbaalkalmazás, aminek lényege az volt, hogy kiszámolja, hogy mikor kell lefeküdnünk aludni, miután két időzóna között repülővel utazunk. Az ilyenkor fellépő jetlaget az alkalmazás három nap alatt kiküszöböli. Ennek a fejlesztése közben ugrott be, hogy kellene egy alkalmazás, amivel hajléktalanoknak tudunk segíteni. Így született meg a Segíts! (Help!).

Mit tud a hajléktalanokat segítő alkalmazás?

Az applikáción keresztül több módon is segíthetünk az otthontalanoknak. Ha bárki lát egy hajléktalan embert, az alkalmazásban található térképen megjelölheti, az illető hol tartózkodik pontosan, így a szociális munkások könnyebben megtalálják, ezáltal gyorsabban juthat ételhez. Viszont nemcsak ők, hanem az alkalmazás használói is segíthetnek, hiszen az applikációban jelezhetjük, hogy a segítségre szorulónak éppen mire van szüksége, a közelben lévők így egyszerűen eljuttathatják hozzá az adományukat.

Csodálatos ötlettel állt elő egy 14 éves miskolci fiú 2
Fotó: 24.hu / Fülöp Dániel Mátyás

 Autodidakta módon lettél fejlesztő?

Igen, általános iskola nyolcadikban nem nagyon tanulunk alkalmazásfejlesztést.

Később se nagyon.

Igen, úgyhogy otthon tanultam meg videosorozatok segítségével. Illetve miközben fejlesztettem a játékaimat és az alkalmazásaimat, közben folyamatosan fejlődöm.

Jó pap holtig tanul – ez igaz a programozókra is.

Bőven lenne még szükség fejlesztőkre, te támogatnád, hogy iskolai keretek között is oktassák ezt? 

Szerintem nem lenne jó ötlet, akit tényleg érdekel, az vagy megpróbálja megtanulni, vagy már meg is tanulta, aki pedig nem akar ilyesmivel foglalkozni, az csak meg fogja utálni az informatikát, ha a fejébe akarják erőszakolni a programozást.

Tudod már, mivel szeretnél foglalkozni felnőttként?

Még nem. Azt is elképzelhetőnek tartom, hogy saját alkalmazásokból fogok megélni, de az is lehet, hogy egy cégnél dolgozom majd fejlesztőként.

A honlapotokon CEO-ként (vezérigazgató) szerepelsz, azért ennek a titulusnak felnőttként is örülnél, gondolom.

Az valóban elég jó lenne!

Az alkalmazás fejlesztését egyedül végzed, vagy vannak segítőid? 

A fejlesztést magát én csinálom, viszont a dizájnt, a tesztelést vagy a hibakeresést már a csapat többi tagja végzi. Már vannak “fejlesztőpalántáink” is, őket mi tanítjuk meg fejleszteni.

Ők mennyi idősek?

Ahányan vannak, annyi félék, van köztük 17 és 20 éves is, illetve budapesti, miskolci és győri lakos is.

Az a célod, hogy a későbbiekben együtt dolgozhass velük?

Igen, a jelenlegi csapatot szeretném bővíteni.

Arról vannak adataid, eddig mennyien töltötték le az alkalmazásaid?

A Segíts! applikációt még csak a hét elején engedélyezte a Google, úgyhogy azt egyelőre 50-60 fő. A legnépszerűbb alkalmazásom a ColorBlinder, amiben a játékos feladata az, hogy egy nagyobb négyzetrácsban megkeresse a különböző színű négyzetet. Ezt eddig több mint háromezren töltötték le.

Csodálatos ötlettel állt elő egy 14 éves miskolci fiú 3
Fotó: 24.hu / Fülöp Dániel Mátyás

A honlapodon szerepel még egy MoneyScanner nevű alkalmazás is, arról mit kell tudni?

Egy vak ember kért meg engem, hogy fejlesszek nekik egy pénzolvasó alkalmazást, mivel a magyar forintokon nincsen semmilyen megkülönböztető jelzés, így nem tudják felismerni, épp milyen érmét tartanak a kezükben. Viszont okostelefonjuk már van, így annak a kamerájával be tudják olvasni, hány forint van náluk éppen.

Tudod, ezzel hány vak embernek segítettél?

Ezt nem töltöttem még fel a Google-áruházba, a vakok egy Facebook-csoporton keresztül juttatják el egymásnak, ennek nagyjából ötszáz tagja van.

A Segíts! alkalmazásodat is próbálod minél több segítő csoportnak közvetíteni?

Próbálom minél több emberhez eljuttatni, többekkel jelenleg is kapcsolatban állok, megkérdezem tőlük, ők milyen hibákat találnak, hogyan bővítenék az applikációt.

Korábban már terveztél együttműködni az UNICEF-fel is, mi volt a terved pontosan?

A játékokban és alkalmazásokban, mint tudjuk, reklámok jelennek meg, az ezekből befolyó bevétel felét szerettem volna nekik adományozni. De a bevételek nem épp úgy alakultak, ahogy vártam, így a kétezredik letöltés után egy frissítés során eltávolítottam a reklámokat, miután realizáltam, hogy ennyi felhasználó nem elég ahhoz, hogy bevételt termeljen. Minden nap megnéztem, hogy na, majd hátha ma, és

mindig nulla forintot jelzett a rendszer.

A Segíts! alkalmazásban akkor nincsenek is reklámok?

De, mivel ez a terveim szerint több emberhez jut majd el, mint az eddigiek.

Ennek a bevételeit mire szeretnéd majd fordítani? 

Szerintem félre kellene tennem egy későbbi projekthez.

Külföldről kerestek már meg az alkalmazásaid miatt?

Egyelőre nem, korábban amikor megjelent egy-egy applikáció, igyekeztem felvenni a kapcsolatot minél több külföldi site-tal, de a harmadik-negyedik alkalom környékén felhagytam ezzel a szokásommal, mivel egyetlen válasz érkezett. A bloxx nevű app megjelenése után jött ki egy cikk, ami 800 új letöltést eredményezett, és mivel egy dollárba került az alkalmazás, azért összegyűlt 800 dollár, ami már nem kevés.

Bár ennek a felét, mint tudjuk, lenyúlja a Google.

Nálam a letöltéseikből nagyjából százezer forint kötött ki, ennek a felét pedig a szüleimnek adtam.

Csodálatos ötlettel állt elő egy 14 éves miskolci fiú 4
Fotó: 24.hu / Fülöp Dániel Mátyás

Azon gondolkoztál már, hogy elindulj valamilyen startup-versenyen?

Persze, csak az a gond, hogy mindenhol az indulás feltétele a 18 év betöltése, vagy Magyarországon épp nem indul az a verseny, ami számomra ideális lenne. Ezért jelenleg iskolai versenyeken próbálok meg sikereket elérni, a mai napon a Neumann-kupára jöttünk, valamint bejutottam a 26. Innovációs Tehetségkutató Verseny döntőjébe, ott a pénzolvasó alkalmazásról tartok majd prezentációt. Ezen kívül a PC Kismester versenyben is döntőbe jutottam.

Az iskolai tanulmányaiddal hogyan tudod összeegyeztetni ezt a sok versenyt?

Egy kicsit nehezen, de szerencsére a tanáraim segítenek nekem. Az iskolai informatika órán például tudok foglalkozni a versenyfeladatokkal vagy a projektekkel.

Az olyan tech-nagyágyúk közül, mint Bill Gates vagy Zuckerberg tekintettél valakire példaképként?

Steve Jobsra. Nagyon sokáig foglalkoztam vele, rengeteget olvastam róla, megállapítottam, hogy rengeteg helyen egyezik a látásmódunk, például abban a szemléletben, hogy

az apró részletekben rejlik egy jó alkalmazás titka.

Lehet, hogy jól megcsináljuk a hátteret, de azt a felhasználóknak át is kell adni. Olyan apró dolgok is fontosak, mint a megfelelő betűtípus, akármilyen szépen megcsinálhatjuk az applikációt, a Comic Sans mindent elront.

A honlapotok szerint négyen alkotjátok a FunByte csapatát. Megvan pontosan, hogy kinek mi a feladata?

Én vagyok a fejlesztő és az, aki összességében mindenért felel. Jobbágy Dávid a dizájnért felel, ő segít megcsinálni egy jó koncepciót, én pedig lefejlesztem. Ezen kívül ő az angol nyelvhelyesség felelőse is. Fejlesztőpalántánk Szulovszky Balázs és Sztrecska Bence, előbbi feladata az alkalmazások logóinak és a Google Play-re feltöltendő képernyőképek elkészítése, utóbbi felel a német fordításért. Kovács Attila pedig az Android-tesztelőnk, illetve egyben dizájnerpalánta.

Van hierarchia vagy egyenrangú félként tekintetek egymásra?

Szerintem mindenki egyenrangú a csoportban.

Van most valamilyen megvalósításra váró alkalmazásötlet a fejedben?

Igen, Dunát lehetne rekeszteni a vízfogyasztás követő applikációkkal, de még egy olyannal sem találkoztam, ami követné, milyen az időjárás, mennyit edzettünk, majd ezek alapján határozná meg azt a mennyiséget, amennyit innunk kellene ahhoz, hogy egészségesek maradjunk.

Ezt meg is valósítod majd?

Tervezem, igen. Először a Segíts! alkalmazás gyerekbetegségeit kell eltüntetnem, mivel amikor megjelenik egy új app, mi azt hisszük, tökéletes, aztán mégis elmegy egy-két hét arra, hogy javítsuk az appot észrevételek alapján, és reagáljunk a felhasználók ötleteire. Egy új projekten való ötletelés ezek végeztével kezdődhet csak el.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik