Az idei Fekete Péntek nem az utcákon, az üzletekben, nem sorbanállás közben, hanem a virtuális térben zajlik. A vásárlók napok ótakészülnek egy-egy elcsíphető akcióra, így nem véletlen, hogy a Black Friday ebben az évben sem mentes az indulatoktól, a haragos kommentáradattól, amely főleg arról szólt, hogy miért fogyott el az 50 ezres játékkonzol, és hogy lehet az, hogy a filléres iPhone-ból már 7 óra 2 perckor egy sem volt.
24 év és 150 ezer eladott termék
Ahogy lassan minden, úgy mára a Black Friday is az informatikáról, a szerverekről, a jól programozott felületekről szól. Ma reggel 8 órakor átfutottam az összes nagyobb webshop kínálatát, oldalait és egyedül az Euronics volt az, ahol megroggyant az oldal a látogatók súlyától, mindenhol máshol (Edigital, Emag, Notebook.hu, Speedshop, stb.) gyorsan, frissen töltődtek a webshopok.
Az elmúlt évek tapasztalata megtanította a cégeket arra, hogy csak akkor van értelme belevágni az akciózásokba, ha a weboldal akkor is áll, amikor egyetlen pillanatban akár százezrek tartózkodnak ott és mindannyian vásárolni akarnak. Ma délelőtt az Emag hazai irodájában betekintést kaptam abba, hogy valós időben mi zajlik a kereskedő oldalain, szerverein, és milyen számokat produkáltak a magyarok csak ezen az oldalon délelőtt fél 11-ig.
A reggeli órák egyik pillanatában ennyien voltak egyszerre a webshop különböző oldalain, ami magasan meghaladja a tavalyi számot. Ez az embertömeg mind vásárolni akart és vásárolt is, miközben 20 millió oldalmegtekintést produkáltak, és ha összeadnánk, hogy mennyi időt töltöttek el összesen a site oldalain, akkor 24 év jönne ki.
Hogy képbe kerüljünk az arányokkal kapcsolatban: a román alapítású cég csak erre a napra 450 ezer akciós terméket kínált, amiből a 10:24-es időpontra több mint 150 ezret el is adtak, több mint 3 milliárd forintos bevételt termelve ezzel. Erre a napra 10 hónapja készülnek, gyakorlatilag a tavalyi Black Friday után azonnal elkezdték a megállapodások megkötését, az informatikai fejlesztéseket – kicsit úgy, ahogy a Sziget fesztivál teszi minden évben a fellépők meghívásával.
Informatika a lelke mindennek
Rock and roll pedig itt is van, amit túlnyomó részben a programozók tesznek lehetővé. Az Emag összesen 500 (!) szakembert alkalmaz a teljes cégcsoporton belül, hogy a három webshob (a román, a bolgár és a magyar) működjön. Ez az 500 nem a kiemelt, pl. mai időszakra pörög fel, hanem egész évben ennyien reszelgetik a különböző funkciókat.
A magyar és a bolgár oldal hasonló méretekkel bír, ami 500 ezer termék-, és egyéb aloldalt jelent a site-on belül. A román (már csak a piac mérete miatt is) ennek a duplája, vagyis az 500 programozónak egész évben durván 2 millió oldalt kell fejlesztenie, karban- és életben tartania, amikor jön a roham. Erre, illetve az informatikai háttérre, a szerverekre az Emag az elmúlt évben 2 millió eurót, azaz 619 millió forintot költött a teljes cégcsoporton belül.
A cikkben elhelyezett fotón is látható felületen percről percre (sőt másodpercre) nyomon tudják követni, hogy éppen ki, hol, mit vásárolt, hogy alakulnak a bevételek, mennyi termék van még raktáron és miből van hiány. Itt látható egy terméktípusok alapján előállított lista is, ahol a televíziók, a pelenkák, a mobilok, illetve a kisebb háztartási eszközök pörögtek éppen a legjobban.
A hazai vásárlók okostelefonos állapotát jól mutatja az az adat, mely szerint több mint 50 százalékuk mobilról látogatja az oldalt, de a valóságot inkább az a 30% jelzi, ami a mobilról történő vásárlások számát jelenti.
Az Emag minden évben bevezet egy meglepetés termékkategóriát is, ami ebben az évben az autó volt. Fél 11-ig ebből el is adtak egyet: egy 13 százalékos kedvezménnyel árusított Opel Zafirát, sőt, a cikk elkészültéig még egy Opel Astra is gazdára talált.
A cég egyetlen napon (a main) 4 milliárd forint feletti bevételre számít, ami közel 1 milliárddal lehet több a tavalyi teljesítménynél.