Tech

Paks helyett nap: az óriások már váltottak

Míg egyes helyeken (és most ne mutogassunk ujjal) épp a megújuló energiaforrások használatának ellehetetlenítése folyik, a világ nagyjai már egymással versengenek, melyikük a zöldebb.

Míg a lakossági felhasználók között még nem egyértelmű és általános a megújuló energiaforrások (például a szél, a nap, vagy a geotermikus) használata, az élen járó nagyvállalatok már csak presztízsből is versenyt futnak azért, hogy minél jobban átálljanak a környezetkímélő, és mellesleg gazdaságos energiahasználatra.

A négy legnagyobb technológiai óriás közül az élen a Microsoft áll, amely 2014 óta kizárólag zöld árammal üzemel. A vállalt részben zöld áramot vásárol a piacról, másrészt megújuló energiás projekteket is finanszíroz. Sőt, óriási adatközpontjai már fele részben saját előállítású zöld energiával futnak. A Microsoft még arra is ügyel, hogy a Szilikon-völgyben lévő központjának tetejét napelemekkel lássa el.

Az Apple energiaszükségletének 93%-át megújuló energia biztosítja és 23 országban létesítményeik már elérték a száz százalékos megújuló energia arányt. A legutóbbi beruházásuk egy 40MW-os naperőmű volt Kínában, amely több megújuló energiát állít elő, mint amennyit a cég helyi üzemei és boltjai fogyasztanak.

A cég nem csak a napenergiát hasznosítja, Kaliforniában szélerőmű-park, Oregonban mini vízerőmű, Észak-Karolinában pedig biogáz üzemek biztosítják az Apple üzemeinek energiaellátását.

A Facebook jelentősen lemaradt az Apple-től, de nála is intenzíven növelik a megújuló energia szerepe. A cég 2012-ben érte el a 25%-os megújuló részarányt, két év múlva pedig már minden második like zöld lesz. A cég hosszabb távú célja azonban az, hogy a vállalat energiaigényét kizárólag zöld energia biztosítsa. A közösségi óriás most épülő, ötödik adatközpontja már 100%-ban megújuló energiával üzemel majd, amit egy 200 MW-os szélerőmű-park lát el energiával.

A Google a világon az a vállalat, amely a legtöbb zöld energiát vásárolja. Ez az energiamennyiség, két és fél gigawatt, olyan mintha egy millió autóval kevesebb pöfögne az utakon.
A cég idén februárban jelentette be, hogy a célja a 100% elérése, azaz hogy annyi zöld energiát termeljenek vagy vásároljanak, amennyit a keresőóriás elfogyaszt. Jelenleg ez az arány 35 százalék, tehát még a cégnek komoly utat kell megtennie, mire a kitűzött célt eléri.
A Google nem csak vásárolja a zöld energiát, hanem dollármilliókat fektet be elsősorban nap- és szélenergia erőművekbe a világ minden táján. A Kenyában épülő szélerőmű-park például az ország történetének legnagyobb privát beruházása.

forrás: napelemek-napkollektorok.hu
forrás: napelemek-napkollektorok.hu

Ajánlott videó

Olvasói sztorik