A Google hivatalos oldalán jelentette be, hogy a jövő év elejétől új büntetéssel sújthatja a weboldalakat – számolt be róla az ite.hu SEO portál. A közlemény szerint elszaporodtak azok a weboldalak, amelyek felugró ablakokat jelenítenek meg, és arra ösztönzik a látogatókat, hogy lájkoljanak egy Facebook oldalt, vagy iratkozzanak fel egy hírlevélre.
A cég szerint ezek a megoldások rontják a felhasználói élményt, hiszen a netezők elsősorban azért érkeznek egy adott weboldalra, hogy az ottani tartalmat elolvashassák, nem pedig azért, hogy különböző ajánlatokat kelljen elfogadniuk. Az ilyen módszerek
Ezért döntött úgy a keresőóriás, hogy a jövő év elejétől hátrébb sorolja a találati listáján azokat a mobil oldalakat, amelyek ilyen módszerekkel élnek. Magyarul egy újfajta automatikus, azaz algoritmuson alapuló büntetésről van szó. A büntetés következménye a hátrasorolás lesz, kivéve, ha a felhasználói szándék egyértelmű, akkor ugyanis ezek az oldalak is megjelenhetnek a találati listán.
A Google képekkel is illusztrálja, mely felugró ablakok elfogadhatóak, és melyek nem. Sőt, tételesen felsorol néhány olyan példát, amely nem ütközik az új büntető algoritmussal. Így például nem sújtja azokat a felugró ablakokat, amelyek törvényi kötelezettségnek tesznek eleget: ilyen lehet a süti engedélyezés, vagy az életkor-elfogadó ablak.
Az új szabályozás fájdalmas lehet a weboldalak számára, hiszen a felugró ablakok kiváló lehetőséget teremtetek például hírlevél feliratkozók gyűjtésére. Egyelőre kérdés az is hogy a felugró reklámok vajon milyen elbírálás alá esnek. A hazai webáruházakban is egyre népszerűbbek a kilépési szándéknál felugró ablakok, bár a Google nyilatkozata erre nem tér ki, de úgy tűnik, ezeket nem érinti majd az új szabályozás.