Megy a fejlesztés és küzdés ezerrel önjáró autó ügyben, ahol már régóta egyértelmű, hogy elsősorban nem technológiai, hanem jogi akadályokkal kell megküzdeniük a cégeknek. A jogrendszerek egyelőre nem nagyon tudnak mit kezdeni azzal, hogy sofőr nélküli autók furikázzanak az utakon, ahogy egyébként ez a drónok esetében is alapvető probléma.
nem ragaszkodnak hozzá, hogy egy autót ember vezessen – csodálatos!
Az ottani jogrend ugyanis nem követeli meg, hogy az utakon közlekedő járműveket sofőrök irányítsák! Ezt kb. háromszor kellett elolvasnom, mire felfogtam, de minden jel arra utal, hogy a finnek valóbanÍgy már nem annyira meglepő, hogy Európa első önjáró buszai a finn fővárosban, Helsinkiben kelnek útra. Az EasyMile mini járművekből kettő áll be forgalomba az év vége felé, fix útvonalakon közlekednek majd a repülőtér és annak környékén található buszmegállók között. A helyi közlekedési vállalat egyelőre kiegészítő szolgáltatásként és persze egyfajta kísérletként tekint az egész projektre.
Nem ez az első eset, hogy a tömegközlekedésben jelennek meg sofőr nélküli buszok. Szingapúrban, illetve Abu-Dzabiban már évek óta rendszeresítettek ehhez hasonló, automatizált járatokat azzal a jelentős különbséggel, hogy ezek minden esetben a forgalomtól elzárt útvonalakon, campusokon, és olyan egyéb területeken mozogtak, ahol nem jártak autók.
Helsinkiben az EasyMile buszok élesben indulnak el, a szakemberek pedig csak reménykednek benne, hogy az autósok jól fogadják a megjelenésüket. A járművek ugyanis nem túlságosan gyorsan, kb. 10 km/órás, azaz egy laza kocogás sebességével haladnak.
Finnország egy kifejezetten jó hely lehet!