Sokan vannak, akik néhány percet sem bírnak ki a közösségi oldalak nélkül, és ha akár csak egy rövid ideig is nem pillantottak rá a Facebookra, Twitterre, miegymásra, akkor már kényelmetlenül érzik magukat. Jön a villamos, felugranak, lehuppannak az ülésbe (a néni meg álldogáljon csak, úgy kell neki, minek öregedett meg), és már nézik is, hogy vajon mi történt abban a 30 másodpercben, míg ők a megállóból a villamos egyik székébe jutottak. Bruce Hood, a Bristoli Egyetem professzora úgy gondolja, mindez természetes jelenség, és az evolúcióval függ össze.
A professzor szerint a társadalmi függőség a közösségi oldalakban manifesztálódik annak köszönhetően, hogy agyunk összemegy, miközben fejlődik és alkalmazkodik az őt körülvevő világhoz. “Agyunk úgy fejlődött, hogy társadalmi állatok legyünk, ezért nem csoda, hogy sokan közülünk kissé függőek a közösségi oldalaktól. Agyunk az évezredek alatt olyanná vált, hogy készek legyünk a Twitterre és a Facebookra”, mondta a kanadai születésű Hood a Bristol Postnak. Szerinte az emberi agy valamikor az utolsó jégkorszak végén, tehát nagyjából 20 000 éve kezdett zsugorodni, ami a tudósok szerint a klímaváltozásnak, vagy a táplálkozási szokások változásának tulajdonítható. Hood szerint mindez a háziasítás következménye.
A professzor, aki több könyvet is írt, úgy gondolja, az agy mérete nem egyenesen arányos az intelligenciával, ugyanakkor különböző társadalmi megközelítéseket eredményez. Szerinte azzal, hogy az emberek elkezdtek közösségeket alkotni, a gondolkodás eltolódott a “csoportos intelligencia” irányába, és mivel minden egyes generáció átadja a tudását az utána következőnek, így már nincs meg az a kényszer, hogy az emberek mindent az alapoktól tapasztaljanak és tanuljanak meg.
Mindemellett a mai emberek olyanokká váltak, hogy szükségük van a hírekre, pletykákra, és a közösségi oldalak segítségével azonnal hozzájuk juthatnak, illetve Hood szerint a Facebook like és a Twitter retweet endorfinok felszabadulását okozza, ami az elégedettség érzésével tölti el az embert. Mindezt erősíti, hogy alapvetően is szükségünk van az emberek szélesebb csoportjának megerősítésére, így minden egyes kapott like, vagy megosztás hozzásegít minket a boldogsághoz. Szóval mostantól kezdve ha valakinek azt mondják, Facebook-függő, nyugodtan hivatkozzon az evolúcióra.