Tech

A Google óvatoskodva csap le a radikális keresésekre

A Google a maga módján próbálja útját állni a radikalizálódásnak. Kérdés csak az, hogy mennyire lehet hatékony a módszere.

Azt eddig is tudtuk, hogy az olyan nagy cégek, mint a Google és a Facebook, megpróbálják visszaszorítani a felületeiken a szélsőségeket, bár elég nehéz ezt úgy megtenni, ha egyikük a világ legismertebb, és leggyakrabban használt keresőjét üzemelteti, míg a másik 2030-ra már 5 milliárd ember virtuális közösségi otthona lesz.

Kettőjük közül a keresővállalat azt tervezi, hogy aki a Google-ben valamilyen iszlám szélsőséggel kapcsolatos keresést hajt végre, az egy ISIS-ellenes hirdetéssel fog találkozni, ami arra próbálja rávenni, hogy válasszon másik utat. A The Guardian szerint a Google az AdWords segítségével olyan ellenkampányt folytatna, mely anyagiaktól mentes reklámokkal igyekezne befolyásolni a felhasználókat. A cég szerint mindez nem befolyásolja a keresési eredményeket, tehát minden olyan oldal, ami eddig elérhető volt a témában, továbbra is az marad, csupán annyiról van szó, hogy mielőtt valaki rákattint egy találatra, a Google megpróbálja erről kedvesen lebeszélni.

FILE - This Oct. 1, 2011 file photo, shows the Google logo at the Google headquarters in Brussels. Google is sifting through the photos and commentary on its blossoming social network so its Internet search results can include more personal information. (AP Photo/dapd, Virginia Mayo)

“El kellene távolítanunk a káros oldalakat, ugyanakkor az is fontos, hogy az emberek megtalálhassák a jó információkat, mert ha elszigeteltségi érzetük támad, és felmennek a netre, akkor az kell, hogy a remény közösségét találják ott, és ne az ártó közösséget”, mondta egy bizottsági meghallgatáson Anthony House, a Google politikai és kommunikációs vezetője. Ezzel valószínűleg arra gondolhatott, hogy aki hajlik a radikalizációra, és ezzel kapcsolatos kereséseket hajt végre, akkor az elterelő hirdetéseknek köszönhetően rájöhet, hogy a világ szebb hely lehetne, ha nem volna tele öngyilkos merénylőkkel. Mindezek mellett a Google ígéretet tett, hogy könnyebben megtalálhatóak lesznek a radikalizáció-ellenes videók is.

Ehhez kapcsolódik az is, hogy a múlt hónapban kormányzati tisztviselők jártak a Szilícium-völgyben annak érdekében, hogy segítséget kérjenek az ISIS elleni harcban, és a Facebook például kijelentette, hogy megpróbálja a rendszerét olyanná alakítani, ami könnyebben kiszűri az öngyilkos merénylőket, és a radikalizálódó felhasználókat.

Vitán felül áll, hogy mindkét cégnek komoly szerepe lehet a szélsőséges elemek kiszűrésében, kérdés viszont, hogy mennyire tudnak hatékonyak lenni, mert az biztos, hogy rajtuk keresztül egészen sok rosszakaratú egyént vagy csoportot lehetne kiszűrni, és adott esetben semlegesíteni. Vajon a “nem kéne megnyitnod ezt a weboldalt” jellegű figyelmeztetés elég lesz?

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik